Klappumpe

I en anden anledning faldt jeg over denne betegnelse over en tilsyneladende meget gammel pumpekonstruktion.

Jeg har bare ikke kunnet finde noget om den nogen af de steder jeg har søgt på nettet

Er der nogen her der ved noget om en sådan klapumpe - evt. kapaciteten eller literatur om den - og gerne evt tegninger.

Shortcut

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke bare et gammelt ord for de pumper der arbejder efter "klappumpeprincippet", hvis der er noget der hedder det?
Vi kender dem fra cykelpumper, manuelle håndlænsepumper og de der røde pumper til at pumpe f.eks. gummibåde op med.

Måske mere over i det maritime.
Hvis du søger på Google, efter klappumpe, så giver andet hit et link til et marinehistorisk tidsskrift.
Langt nede i dokumentet kan du læse, at man brugte klappumper til at tømme de gamle dokanlæg i Christianshavn.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

"Det" link kender jeg godt.....
Men hvordan virker de ?
Og hvordan så (ser) de ud ?

Muligvis er de brugt på nogle gamle vandmøller .....men hvordan ?...og hvorfor ?....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Noget af et detektivarbejde, når man ikke rigtig har styr på pumper, ud over dem man selv har/reparerer.
Og så ender jeg alligevel op med, at det må være en centrifugalpumpe.
Sådan én sidder der på mit renseanlæg til swimmingpoolen!!

Når du oversætter klappumpe til engelsk, bliver det til "dredging pump", og oversætter du tilbage, bliver det til "sandsugningspumpe".

Og hvad er det så for en... ja, det er en centrifugalpumpe der bl.a. kan bruges til at suge materiale op, og uddybe havnebassiner eller sejlrender.
Og så hedder den tilladelse man skal have for at dumpe det sand der uddybes, en klaptilladelse. Så måske hænger tingene sammen.

Så mit første bud var ikke korrekt, de hedder stempelpumper... det her bud er måske heller ikke rigtigt? Hvem ved.... ja, det kan der jo være andre der gør?

Med venlig hilsen

Jan

Det er det ikke.
Tror det er noget med nogen klapper der åbner/lukker og drives af strømmende vand ved siden, til at hæve vandspejlet f. eks i en mølledam m.m.

Tja... måske har du ret. Det kunne historien om dokkerne jo tyde på.

Med venlig hilsen

Jan

Annonce

Slettet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

http://books.google.dk/books?id=6qM...pe&f=false

Jeg har fået min bedre halvdel til at tyde kryptiske bogstaver og oversætte fra tysk, så ad snørklede omveje kommer et forsøg på et svar:

Klappumpen er en klap i et dige eller et å-system, som tillader vandet at strømme ind ved højvande, hvorefter slammet bundfældet og derefter lukkes vandet  ud igen ved lavvande. Har været brugt til landindvinding.

Ordet synes at komme fra tysk som er oprindelsen for utroligt mange ord i det danske sprog op til ca 1940, hvor engelsk blev hoovedleverandøren af nye ord til vort sprog.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis