Få ripsbusk til at brede sig, hvordan??

Jeg har en lille ripsbusk som jeg har sat i et bed.. Jeg kunne godt tænke mig at få den til at brede sig en smule.. Skal den bare have tid eller kan jeg f.eks bukke en gren under jord også se om den slår rødder eller duer den ikke med den plante? Ydermere fik jeg sat mine planter (rips, hindbær, brombær) for tæt på kanten af bedet og vil gerne flytte dem ind.. Kan jeg det hvis jeg graver en god cirkel uden om dem??? Vil gerne undgår de skal hele processen igennem med at få rødder, blade osv...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du han sagtens få både ribs og solbær til at slå rødder ved at tvinge en gren ned til jorden. Men hvis du vænner dig til at klippe de ældste grene af hvert år så er det med til at skabe ny vækst nedefra og dermed gøre busken tættere. Men skal frugten modne ordentligt skal der lys til, så alt for tætte buske er heller ikke at foretrække.

Frugtbuske er almindeligvis ret uproblematiske at flytte. Vent til bladene er faldet af og grav så så stor rodklump fri som du kan flytte og træk busken over i det nye hul. For almindelige frugtbuske kan det godt gøres uden at klippe busken tilbage, særligt hvis du gør det om efteråret.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis