Aircondition: Temperatur + fugtighed = Humidex

I Danmark, hvor temperaturen ikke ofte kommer over 30 grader, er der ikke mange huse som har aircondition. Det bliver dog mere og mere udbredt, især i forbindelse med installation af varmepumper som kan fungere som affugtere og/eller aircondition om sommeren. Disse aircondition enheder kræver dog en del energi

Når det er koldt, og blæser, beregner man wind chill faktoren (for eksponeret hud), for at se hvad temperaturen svarer til i praksis. På samme måde gør man nogen steder med fugtighed og temperatur. Sidstnævnte kan måles på forskellige måder, og en af dem er Humidex metoden: Humidex

Læg mærke til, at 21C / 95% relativ fugtighed svarer til samme komforniveau som 28C / 30% relativ fugtighed.

Om vinteren er der en naturlig lav luftfugtighed, da den kolde udendørstemperatur holder dugpunktet nede. Når luften varmes op inde i vores huse, bliver den naturlig tør, da varmere luft kan rumme mere fugtighed før den fortættes.

Hvis vi kunne holde denne samme luftfugtighed fra om vinteren hen over sommeren, så kunne en masse problemer med fugtighed undgås - f.eks. skimmelsvamp og andre ubehageligheder. Og det ville være meget mere behageligt for os at opholde os indendørs, f.eks. når vi skal sove. Hvem kender ikke en varm of fugtig sommernat hvor luften er tung. Hvis der er støj eller insekter udenfor kan det give andre ulemper hvis vinduerne står piv åbne i hele huset, og det øger risikoen for indbrud.

Det kræver ikke meget energi at holde luften tør, hvis man anvender en metode som man kan se beskrevet her: Drinking water from Air Humidity . Det kræver meget mindre energi end en decideret aircondition, og det kan snildt kombineres med et ventilationsanlæg - fugtmåling inde i huset, som styrer affugteren, placeret på indblæsningssiden.

En yderligere fordel er, at det affugtede vand er en kvalitet så det kan bruges som drikkevand ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som opfølgning kan jeg gøre opmærksom på hvordan vejret er lige nu - lige omkring 20 grader, og tæt ved 100% relativ fugtighed selv om dagen. Det er fugtigt og trykkende, og giver en god indikation af det jeg nævnte ovenfor ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Du skal passe på med at bruge kondensen fra luften til drikkevand, da der kan være bakterier mm i det.
Legionærsyge er et godt eksempel på det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hmm, den forstod jeg vist ikke, jo humidex kender jeg godt men...
Det der gør aircondition dyrt i drift er netop, når man afkøler til under dugpunktet. Ved f.eks. 25 grader og 70 % relativ fugtighed er dugpunktet ca. 19 grader. Den energi der skal fjernes for at køle luften 5 grader uden kondensering svarer i grove træk til den energi der skal fjernes for at sænke den relative fugtighed med ca. 10 %. I humidex gør sidstnævnte ikke meget forskel.
Hvis man vil affugte kræver det en kold overflade (dermed energi i traditionel aircondition). Det system der linkes til kræver store mængder solvarme for at fungere da vandet jo skal koges ud bagefter!! men det kunne da være interessant hvis nogen prøvede det til aircondition formål. Jf humidex skal der affugtes meget for at det batter.
Jeg tror mere på en jordvarmeslange, der kan cirkulere vand med jordtemperatur, ca. 8 grader, i en forvarne/køleflade. Strømmen til cirkulationspumpen kan oplagt komme fra solceller.

Legionellaproblemer (og andre bakterier) giver problemer i stillestående lunt vand, bakterierbelægninger kan også komme på fugtige flader i ventilationssystemer. Af samme årsag skal køleflader rengøres jævnligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af FWM på 16 aug 2010 17:52
Du skal passe på med at bruge kondensen fra luften til drikkevand, da der kan være bakterier mm i det.
Legionærsyge er et godt eksempel på det.


Det her system er netop oprindeligt lavet til at producere drikkevand, ikke til at fjerne fugten fra luften. Men begge dele sker jo i samme proces. Legionella mm kan forekomme alle steder hvor der er rent vand, og selvfølgelig skal man være sikker på at der ikke er bakterier i HVIS man skulle drikke det

Jeg har nok heller ikke tænkt mig at drikke det alligevel, men da det er så rent, kan jeg lige så godt lade det tilflyde regnvandsopsamlings systemet (hvis jeg bygger et). Selv om det nok ikke vil lave mere end 1 m3 om året, kan det lige så godt bruges til noget fornuftigt.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg kan ikke længere se billedet i min oprindelige post.



Her er et link:



Humidex

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Her er en opdatering, omend det er fra 2007.

http://2007.solarteam.org/page.php?id=641

Der er en video i det her link, hvor princippet forklares.

Det her er helt klart en teknologi med fremtid i. Jeg ved ikke hvorfor man ikke har hørt mere om det endnu, men det er noget jeg er ret sikker på jeg skal ha.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis