Evinrude 6 HK fra ca 1970

Står med en gammel Evinrude 6 Hk fra ca 1970. 2 cyl 2 takt.
Min mekaniker mener det vil koste over 2500 at få den klargjort igen til sejlads, men synes det er for mange penge at ofre. Jeg vil dog gerne ofre tid og knofedt, har bare ikke expertisen.
Fik at vide den skal have nye impeller og tændrør. Og cylindere og krumtaphus skulle renses grundigt for sod.
Men hvad skal der ellers til når motoren ikke har kørt i en 6-7 år?
Hvad skal jeg skifte af olier?
Og er der andre ting jeg burde tjekke igennem?

Håber der er nogen med expertisen der vil dele den med en nybegynder.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gearolien er den eneste olie som skal skiftes, nye tændrør, og evt platiner.
Samt empreller i vandpumpen, evt nyt vandpumpehus hvis det ikke kan pudses op.

Stort problem kan være at løsne boltene, uden de brækker, her skal der forsigtighed til.
Rustløsner er et forsøg værd, men måske ikke nok, varme kan være en metode.

Jeg vil nu ikke adskille motoren og rense den for sod...

Måske kan en rensning af kaburatoren blive nødvendig.

Men som du selv er inde på, bør der ikke smidet ret mange kr efter den.

mvh jens
Min mekaniker nåede så langt at han havde taget et tændrør ud og opdagede at cylinderen var meget sodet til før han ringede til mig. Han mente at topstykket skulle tages af for at rense det ordenligt og at det derved ville blive for dyr en service.
Kan det være for fed en 2 takts blanding vi har brugt tidligere, der har forårsaget tilsodning?  Ved ikke om det har været en 2 eller 4% blanding. Men sikkert ikke en 1%.

Hvis du bruger en kvalitets autboard totaktsolie, burde 2 % være nok
Det er vigtigt at der bruges en autbord totaktsolie, da en påhængsmoter, ikke kommer ret højt op i temperatur (hvis den kommer over 55 gr udskilles saltet i vandet, og lukker kølesystemet) hvis du bruger anden olie kokser den til...

mvh jens

Min far har sikkert bare brugt det samme olie som til motorsaven.
Kan du så sige mig hvad den nemmeste måde at få koks og sod ud er?
Nej jeg har ikke lige en nem løsning

På gamle biler, fjernede man sod, ved at hælde 1/4 liter destileret vand, ned i kaburatoren, ved ca 2500 o/m (varm motor) så blev alt sod kogt ud.

Den løsning vil jeg ikke anbefale, til en totakter.

Til biler findes der noget tilsætning til benzinen, og det ville virke på en totaktet, ved jeg ikke.
http://www.belladd.dk/home.asp

Jeg ville nu prøve at få motoren igang, køre den fint nok, skader soden jo ikke, går den dårligt, eller knaster tændrøret, så må du jo afmontere topstykket, og rense det for sod.

mvh jens
Annonce
Tak for hjælpen Je_ns
Skiftede impeller og tændrør på den i går.
Frisk benzin og en snaps og 100 ryk senere gik den i gang.
Den oste lidt til at starte med men nu spinner den som en mis.
Starter i første ryk når den er varm og senest i 5 når den er kold.
Det synes jeg er flot for en 40 år gammel motor.
Så dine råd har sparet mig for ca 2000 kr til mekanikeren.
Herligt du fik din motor til at køre, udover de sparede penge, er det jo også godt, at have lavet det selv

mvh jens
Kan ikke huske om det hedder redex eller radex men det tilsættes benzinen og fjerner koks..
Når du køber outboard olie så læs på dunken hvor mange procent den skal blandes og hold dig til det..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis