Ventilation i ølkælder

Hej

Jeg er ny her på sitet, så dette er min første tråd;
Jeg har et mindre problem med fugt i en mindre ølkælder, som jeg har gravet i mit skur. Hullet måler 200 X 150 X 100 cm (længde, bredde, dybde). Siderne er muret op i lekasten (ca. 10 cm brede) og der er ikke isoleret i sider, eller i gulv (støbt gulv)

Låget er isoleret med 10 cm. flamingo. Huset er højt beliggende, på sandet jord, så fugten kommer ikke udefra, men derimod fra flasker og fustager i hullet. Om foråret og sommeren stiger temperaturen i hullet med 10-13 grader. Dette medfører kondens på flasker og fustager, og der bliver temmelig klamt og fugtigt i hullet.

Der er ingen form for ventilation i hullet (tror at det er her problemet ligger). Nogen forslag til hvordan jeg kan komme fugten til livs??

Jeg har selv en teori om at der kan gøres 2 ting;
1: Isolere siderne, således temperaturen ikke kan stige så meget, og dermed ikke så meget kondens
2: Montere en fugtstyret baderumsventilator i bunden af hullet, som så fjerner den fugtige luft, og siger frisk luft ind gennem sprækker i låget...

Andre forslag eller erfaringer modtages med kyshånd!!

Søren Kirkeby

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se evt. i galleriet, der har jeg uploadet et par situationsbilleder af ølkælderen, hvor det mørke på gulv og vægge er det fugt-ramte område.

Søren Kirkeby

Hej Søren, og velkommen til

Du kunne jo sætte en affugter derned, jeg har en i mit skur, hvor jeg har værktøj, det fungere fint, og holder fugten nede så værktøjet ikke ruster. Den er fra Silvan, mener den koster 5-700 kr.
Jeg har selv en lille kælder, i mit redskabsrum, den er isoleret lidt i siderne, men ikke i bunden, låget er uisoleret, og lavet af 25mm tykke bræder, der er en ventilationsrist i hver ende af låget, jeg har aldrig haft fugtproblemer.
Nu har jeg aldrig målt temperaturen, men den er jo nok en del højere, end hos dig, pga det uisolerede låg.

mvh jens
Fugten kommer fra den omgivende jord.
Alle kældre der erlavet på den måde er fugtige i større eller mindre grad, afhænig af jordbundsforholdende.
Skal der gøres skal der ske en kemisk tætning af overfladerne, f.eks. med Vandex el. Sika produkter.
Hej Jens og hpox

Tak for svarene, jeg kan godt se idéen med affugteren, det vil jeg overveje. Hvad siger du/I til min idé om at installere en badrumsventilator i bunden af hullet?

Jeg er ret overbevist om, at fugten ikke kommer fra omgivende jord, men derimod fra den kondens der dannes på flasker og fustager. Der er tale om temmelig meget kondens, som løber ned i bunden af hullet, og så giver fugt. Der er store vandperler på alle de nederste flasker (der står 3 kasser ovenpå hinanden)

VH

Søren Kirkeby

:o)
Kondensen kommer jo ikke ud af den blå luft. Eller ja, det gør den på en måde.
Kondens er vand. Og hvor mod det vand kommer fra? Fra den indvendige side af flaskerne? Næppe!
10 cm Lecablokvæg er langt fra fugttæt.
Du kan rolig ansøge om at få nogle af dine skolepenge tilbage, ihvertfald den for fysiktimerne.
Annonce
Nuvel, jeg er med på at fugten ikke er fra indersiden af flaskerne - det har jeg helle ikke påstået. Jeg mener dog at erindre samme situation når jeg tager en øl ud af køleskabet - så har jeg efter 5-10 minutter en del kondens på ydersiden af flasken. -fugt som efter min bedste overbevisning kommer fra luften i stuen, eller hvor det nu måtte være.

Samme situation har jeg i min kælder. Når temperaturen stiger om sommeren, så kommer der kondens på flaskernes yderside, og jeg vil så mene at den kondens (eller fugt) skulle komme fra luften i hullet. Hvis der ikke var flasker i hullet, så ville der ikke være kondens(fugt), når temperaturen stiger om sommeren. Hullet er omgivet af meget sandet jord, nogle steder rent sand, (har selv gravet det), og 15 meter fra vores hus er der en 7 meter skrænt ned til en å. Så grundvandet er langt fra bunden af hullet.

Søren Kirkeby

Hvis fugten, altså det fugtindhold er er i luften, ikke kommer fra det omgivende jord og ikke fra den indvendige side af flaskerne. Hvor mon den fugt så kommer fra?
Når der dannes kondens på den kolde øl fra køleskaet er det fordi den varme luft i stuen, f.eks. 20 gr, kan indeholde mere fugt end den den kolde lugt i køleskabet. Når den 20 gr. varme luft rammer ølfflasken som er 5 gr varm dannes der kondens på den kolde flaske fordi kold luft ikke kan indeholde så meget fugt som varm luft.

Men dine ølflasker i kælderen kar jo samme temperatur som den omgivende luft. Der er bare så meget fugt i luften at der er kondens oberalt, men de øvrige materialer kan opsuge kondensfugten, heriblandt lecablokkene.

Men vi holder lige fast i at fugten i luften skal komme et sted fra. Og der er jo ikke mange muligheder tilbage!
Okay jeg ser hvad du mener, vil jeg så kunne komme problemet til livs, hvis jeg gav sider og bund en gang "gummihud", som du nævner i dit tidligere indlæg? Der vil stadig ske en temperaturstigning i hullet om sommeren, som jeg forestiller mig vil skabe kondens på flaskerne..

Jeg kunne supplere med et par ventilationsriste i låget..


Søren Kirkeby

Min kælder er lavet af 2,5 mm jernplade, som er svejst sammen, udvendigt er pladerne behandlet med asfalt, siderne er isoleret på udvendig side, som før nævnt med et låg af brædder, og en rist i hver ende.
Der er aldrig skyggen af fugt, heller ikke kondens på jernpladen.

Jeg tror der er fordi du har den helt lukket, med isoleret låg, så hober fugten sig op, selvom jorden virker tør nok, vil der jo altid være fugt i den, som så trækker ind i kælderen.

Prøv at mål luftfugtigheden i kælderen, samt i luften i rummet over kælderen.

mvh jens
Ja, et eller andet som gør kælderen vandtæt.
Det er ikke sikkert at det er godt med ventilation og ventilationsriste. Hvis du f.eks. suger luft ud af din kælder skal der ny luft derned. Og hvis den luft der suges derned er varm og med høj fugtindhold er du jo lige vidt. Den varme luft kondenserer på de koldere overflader
Udeluften er relativt fugtig om sommeren og mere tør om vinteren.
Det helt afgørende er at kælderen er tæt og at den luft der kommer der ned er tør.
Prøv at lave et forsøg. Jeg tror ikke meget på affugteren. Fordi jo mere du affugter jo mere fugt kommer der jo til. Du kan ikke have et rum i et hus med meget lav fugtighed og resten med høj. Fugtniveauet vil udligne sig. På samme måde som temperaturen vil udligne sig.
Hvis du derimod har et lufttæt rum kan du nedbringe luftfugtigheden hun der.
Det er jo lidt teoretisk, men prøv dig frem.
Og det er ganske vist at når du går ned i en naturlig vinkælder i Sydfrankrig så er den fugtig og kølig.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis