hus med el+pejs opvarmning - alternativ?

Jeg har lige købt mit 1. hus og tænker på hvordan jeg opvarmer det bedst og billigst i fremtiden.

huset er (stue plan, ingen 1sal)156kvm fra '73 med ca. 40kvm stue hvori der er en åben 2 sidet pejs. + en varmepumpe(sådan en dims? der hænger på væggen og med en tilhørende dims på væggen uden for).
ude i entre'en, hvorfra der er døre til 4 værelser + stue og køkken, er der ligeledes en varmepumpe. ( vi har også et isoleret værksted/udehus/rum med på ca. 20kvm)
Med huset fulgte der også nogle old-gamle monterede el-paneler(som vi har pillet ned) og nogle nye ikke monterede olie-el radiatorer.

hvad vil i anbefale at jeg gør?
jeg har selv tænkt på at købe en pejseindsats og et varmeflytningsanlæg(tror jeg vist det hedder). Der er massere af plads på loftet til rør og motorenhed. loftet er vist nok med 300mm isolering synes jeg at vurdere.
og derudover benytte olie radiatorerne i alle værelser, men vil prøve at holde gang i pejsen godt og grundigt gennem vinteren.

huset har båret præg af fugtproblemer, fordi den forrige ejer(1.ejer) har sparet på varmen. så alle paneler var misfarvede og fugt aftegninger(let skimmel) i bunden af flere ydervægge.
Det vil jeg gerne undgå, så huset skal være korrekt? opvarmet.
der er naturgas i området, så dette ville også være en mulighed.

Bo Th

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ialfald glemme alt om at opsætte olie radiatorer, for så går hele ideen med varme pumper i fløjten. Og Gas kan du også godt glemme alt om, det bliver meget dyrt om en 10 15 år, når den skal impoteres fra Rusland.
Tjek hvor gamle og i hvilken størelse dine varme pumper er, og så er det dem der er primær opvarmning i huset. Så kan du i frost perioden suplerer med en pejseindsats ( Pejsen) eller endnu bedre sløjfe Pejsen og indstalerer en rigtig brændeovn. Et varmeflytnings anlæg tjah det skulle altså ikke være nødvendig hvis bare dørene til diverse værelser står åbne det meste af døgnet.
Og fjen så alle de gamle gulvpaneler nu og lad vægene tørre ordentligt inden du montere nye.
Og så er det meget vigtigt at der bliver luftet ordentligt ud hver dag, mindst to gange i døgnet á 10 minutter også til vinter. Det giver faktisk også en varme besparelse i længden.
Vil du spekulere i at fjerne alt med elvarme og indstalere eget central opvarmning, så er træpiller fremtiden. Altså et træpille fyr og vandbåren varme i radiatorer eller gulvvarme. Men det koster mange penge at indstalere .

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværkeren!
Jeg tror nu der kommer en afgift på brændeovne inden de 15 år er gået hvor du sige vi skal ha gas fra rusland. De har jo forslået en afgift på brændeovne på 4000 kr. tror nok den afgift skal komme. Og hvem siger at gassen fra Rusland bliver så dyr?

Hej bo th. Hvis du gerne have et fornuftigt indeklima og have varme samtidigt vil jeg anbefale at du får installeret et aktivt varmegenvindingsanlæg. prøv at se linket.

http://www.nilan.dk/visArtikel.asp?artikelID=177
hvis montere at sådan anlæg kan du stadig bruge pejsen som suplerende varme. eller bedre, at skifte den til en moderne brændeovn som håndværekeren også skriver.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg tvivler meget på at de vil kunne gennemfører en afgift på brændeovne, det ville da også være en syg ide, eftersom det er den mest co2 neutrale forbrændning der findes. Modsat gassen.
Ja men den tanke har været i støbeskeen i lang tid. Og ja den er co2 neutral men til gengæld partiklerne meget farlige og desuden tror jeg at staten gerne vil kontrollere brændeovnsejerne lidt bedre. der er jo en del penge at hente der. det vil selvfølgelig sætte en masse mennesker i et økonomisk problem hvis de pludselig skulle betale så mange penge for at fyre i brændeovn.

http://politiken.dk/tjek/bolig/energi/article921724.ece

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

hvorfor virker det skidt med varmepumper og olieradiatorer sammen?
jeg har hørt mig af på en pejseindsats - det vil koste ca. 20-25.000 + 3k kr. ca. for monteringen. KAn det svare sig?

Bo Th

Annonce
Nej det kan absålut ikke betale sig i forhold til at du fjerner pejsen helt og så indstalerer en brændeovn. Du kan selvfølgelig også gå over i en anden form for opvarmning. En masseovn istedet for pejsen !
Brændeovne er CO2 neutrale og der er ikke giftige partikler eller andet lignende, der kommer ud af skorstenen, hvis man fyrer rigtigt og med det rigtige brænde.

Det skulle dog ikke undre mig, hvis der evt. kommer en afgift på brændeovne. Her i Danmark går det nemlig ud på at rykke så mange skattekroner op af folkets lommer som muligt.
Det har intet med miljøet at gøre...
Hvis det skulle have noget med miljøet at gøre, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan f.eks. 8.000 Kr. i afgift til staten, skulle gøre at en gammel brændeovn ikke skulle svine mere???
Hvis man vil gøre noget for miljøet, så forbyd ovnene... men det er der vist ikke penge i, vel?

Min brændeovn ryger direkte ud, hvis man pålægger en årlig afgift på f.eks. 4.000 Kr. på en ovn.
Så er hele ideen med at købe brænde gået fløjten.
Og så må jeg jo bare fyre lidt flere fossile brændstoffer af....

Naturligvis er det noget andet, hvis man kan komme til brændet for en billig penge, eller gratis.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg vil simpelthen ikke betale den mulige afgift, og hvad vil de så gører ved det.
Problemet med at regeringen har så let ved at gennemfører nye afgifter på hvad som helst er Danskernes generelle konfliktskyhed, vi er i mange henseener nogle paphoveder og nokkefår.
Nu er den ide med afgift på brændeovne fostret inde hovederne på nogle gamle hippier, som har lavet et selvbestaltet råd de kalder noget i retning af Det Økologiske Råd, som overhovedet ikke har opbakning i lovgiverkredse.
Skulle det virkelig lykkes klaphattene at få populistiske politikere med på ideen, må vi jo bare lave en masse illegale ovne, som ikke anmeldes nogen steder. Jeg skal i hvert fald nok finde på noget.
Det er menneskets urgamle opvarmningsform, nummeret lige efter bålstedet.

Og Bo Th, jeg kan garantere dig 112% sikkert, at når vi først er kommet igang med import af gas fra Rusland, og er godt og grundige afhængige af denne gas, så bliver tommelskruerne sat på, og vi får enorme prisstigninger. Synes du Putin ligner en hyggeonkel, som spekulerer over vores ve og vel??
Næh du, han vil skide os et stykke så langt og tyndt, at vi kan gurgle vore halse deri.

Jeg har bestemt ikke nerver til at løbe an på russernes nåde, lige så vel som det piner mig grusomt at vi er i lommen på araberne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Og tilbage til emnet:

Jeg har et nogenlunde tilsvarende hus. 1974, 183 m2, elvarme og stor brændefyret brændeovn/kakkelovn. Brugte i 2009 19000 kWh og ca. 5 rm brænde. 2 voksne, 2 teenagere. Elforbrug maks 5kW (hård vinter), min 1.2 kW (sommer).

Det vil ikke hjælpe noget som helst på økonomien at udskifte de gamle elpaneler med olieradiatorer. 1 kWh el varmer lige meget uanset hvordan du bruger den inde i dit hus.

Luft/luftvarmepumperne vil hjælpe dig på at spare på strømmen, men er desværre mest effektive så længe det ikke er alt for koldt udenfor.

Jeg har for stor kapacitet på min brændeovn og har derfor købt et varmeflytningsanlæg, som skal flytte varme til 1. sal (værelser)

Jeg er ved at lave vandbåren gulvvarme med 300 mm isolering i gulvet i stueetagen. Det er et stort arbejde, men det bliver godt Varmekilden er endnu ikke fastlagt, men jeg forventer at få konen overtalt til en kombination af varmepumpe og sol. Så kan brændeovnen dø, når/hvis afgiften kommer...

Mit råd er at du starter på at registrere dit forbrug jævnligt og fortsætter i et års tid for at se hvor meget el du reelt bruger med/uden brændeovn og i forskelligt vejr.


MVH Leo

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis