solus både

hej igen
ja så ´går turen til fyn for at se på en solus båd  en 29 fods fra 1981
hvem kender er sådan båd
og er der nogle der har lyst til at fortælle om ulæmper/fordele
evt nogle der ligger med nogle links til bådens historie

pfh tak

Mvh D.s

At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

hej igen ja så ´går turen til fyn for at se på en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Iøvrigt er det værd at se på Nordisk Folkebåd i glasfiber. Tiderne har gjort at de er til at komme i nærheden af prismæssigt. Og er man til at race lidt, så er man sikret kamp til stregen i en klasse, hvor også nye sejl er til at betale for menig mand.

@ Jepe... hvis du lige tjekker denne tråd....
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...850/afpg/1
...kan du se at der ledes efter en familiebåd i ca. 30 fods klassen.

Folkebåden er en fed sejlbåd, men efter min mening ikke det der forstås ved en familiebåd.
Som du selv skriver, er den god til race og også til dagsture, men jeg ville personligt nødigt være på ferie i én, i f.eks. 14 dage.

Grunden til at vi kom ind på hastighed i forbindelse med denne tråd, tror jeg er, at det jo ikke gør noget, hvis en stor og rummelig familiebåd også har gode sejlegenskaber og et godt fartpotentiale.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

For lige at afslutte historien om Solus 29 sejlegenskaber.

Jeg talte for en uges tid siden, med en tidligere Solus 24 kapsejler fra Bork. Han har de seneste 7 år vundet klubmesterskabet i sin Solus 24 og har samlet sejlet Solus 24 i 15 år.
Han var en tur forbi min havn, Gyldendal, i sin "nye" båd som er en Solus 29.
Jeg var ombord i hans nye båd, og blev virkelig overbevist om, at det nok er i den retning jeg går, hvis "Ofelia" engang i fremtiden skal videre.

Vedrørende sejlegenskaberne kunne han berette, at Solus 29 har stort set de samme sejlegenskaber som Solus 24, bortset fra at den er hurtigere i let vind end Solus 24.
Og det gør den jo ikke mindre interessant.

Ved godt, at du har købt en anden båd DS, så det var som nævnt bare for at få det med sejlegenskaber, Solus 24 vs Solus 29 på plads.
Go´ søndag til alle.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

En måde at tjekke en båds fartpotentiale, er at kikke på bådens lystal, som er en erfarings værdi af bådens muligheder i kapsejlads, altså en slags handikaptal. Solus = 1,08 . Granada 31 = 1,11 altså noget hurtigere. Til sammenligning Solus 24 = 1,01 Værdierne kan findes på udkik.dk

Disse tal er altså ikke beregnet på bådens data, men erfaring i kapsejladser.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tjah jeg har ikke så meget at tilføje, ud over at en af grundene til at en Solus 24 & 29 ikke smider sig så meget skyldes bla den lidt buttede facon den har lige midtskibs. Den er til gængæld svær at ligge sideværts til kaj med, netop på grund af den "bule" Den har så til gengæld muligheden for at have indenbords motor, et meget stort plus.
http://drabant30.dk/Files/drabant%2030%20test.pdf her kan man læse lidt om Solussen, samenlignet med 2 andre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis