-ret til at køre begge veje i ensrettede gader?

Jeg ved ikke lige, om det er her, at jeg skal stille spørgsmålet… - men nu prøver jeg.

Jeg arbejder i en større by med en masse ensrettede gader.

Nu kan vi danskere jo så godt li’ at cykle, hvilket absolut er en super idé.

Mit spørgsmål er så bare: ”Har cyklister ret til at køre begge veje i ensrettede gader uden cykelstier?”

Man glemmer somme tider lige at kikke sig til den modsatte side (min fejl), når man skal over gaden, når bilerne kun kan komme fra én side…

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En skiltning kan tillade cyklister at køre den gale vej,men se dig alligevel for når du går over gaden.
René
Som udgangspunkt har cyklister de samme pligter og rettigheder som bilister, hverken mere eller mindre.

Det vil nok kræve særskilt cykelsti. Hvis en gade er delt op i fx 4 baner, dvs 2 i hver retning, må en cyklist jo heller ikke køre imod færdselsretningen i en af de venstre baner.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hej jeg er belist og køre lastbil der er flere gange hvor jeg er ved at køre en cykelist over for mand forvender ikke at der kommer en i der forkerte side af vejen eller at der kommer en ud fra en ensrettet vej
både når mand kommer ud fra en sidevej eller drejer ind på den mand kikker efter bilister og cykkelister der kommer imod en og at der kommer en bagfra på den forkerte side mand har ikke en muglighed for at se den i spegle og det hjelper heller ikke at mand prøver at kikke ud af sideruden for kassen gør at mand ikke kan se mere end 150-200 meter bagud
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Uanset om man bevæger sig rundt til fods eller i bil, er det min erfaring, at det er klogt at være på konstant udkig efter cyklister.

Der er en hel der tilsyneladende er af den overbevisning, at der i enhver situation gælder særlige regler for cyklister.
Nemlig ingen!
Annonce
Jeg undrer mig lidt over at der køres så mange cyklister ned i højresving....

Jeg har for nyligt været i Shanghai.... Og kørt en hel del på cykel derude... I byen altså :-)
I kina er højresving tillad også for rødt lys, med mindre det er skiltet som forbudt.... Så her er der altid jagt på cyklisterne....
Men sjovt nok glider det hele vidunderligt nemt... Cyklerne sikrer sig der ikke kommer højresvingende.. og ruller frem i krydset FØR der gliver grønt... så kommer de over... både lige ud og til venstre...
Jeg selv er lidt en kylling så jeg kører kun til venstre når der er mindre end 3 spor i min retning.... ellers bliver det lige frem og så vente til jeg igen kan komme lige frem....

Naturligvis køres der også mod færdslen.... Mest cykler og scootere... men også disse store 3 hjulede ladcykler der ofte har en hjælpemotor under ladet (strøm eller benzin) Det går også godt....

Så reelt tro jeg at en meget stor del af de farlige situationer skyldes at der holdes alt for meget på reglerne.. om de så er rigtige eller forkerte betyder mindre... man bøjer sig ikke i DK.....

I Kina bøjer alle sig lidt og det går fint....

Som en lille sjov ting kan jeg bemærke at vejen til det kontor jeg ofte komme rpå ligger så det er lige ved et stort kryds, men da der er midter heller er der lang vej hvis man følger reglerne... Altså snupper chaufføren da bare cykelstien hen til indkørslen..... Det accepterer alle.. Incl de betjente der ofte regulerer det store kryds.... Og man kan jo altid dytte ad de cyklister der kører langsopmt midt på cykelstien... Nu der kommer en vigtig bil kan de jo bare vige....

Men de træker lidt til siden og der er pludseligt plads til alle....

Det tror jeg ikke ville kunne fungere her i DK... :-)

MVH Njord

I Kina bøjer alle sig lidt og det går fint....

Der dræbes årligt 250.000 i den kinesiske trafik så det er ikke alt der går fint.
René


Skrevet af ALB69 på 21 aug 2010 22:54

Men der bor også 1.300.000.000 mennesker i Kina..... Sammenlignet med godt 5.000.000 i DK :-)

Så svarer det til at Kina's befolkning er ca 260 gange så stor som i Danmark.
Så det det store antal kinesiske trafiktraffikdrab vil svare til ca 960 dræbte i den danske traffik på årsbasis..... Mange ja og forhåbentligt flere end der dræbes i den danske traffik.... Men jeg ved ikke hvor mange der drøbes i traffikken i Dnamark.


MVH Njord
Selvfølgelig er tallene ikke sådan lige at sammenligne men en kvart mil er mange mennesker og forsigtigt sat.Det er vel sådan cirka 3 gange så mange Pr.indbygger i forhold Danmark.
René
Når man så tænker på hvordan der ellers køres...
Fx kører man ikke i højre spor på motorvej eller flersporede veje, men der hvor man nu syntes.....
Og on aftenen / nat kan man nemt møde langsomt kørende traktorer uden lys på motorvejen...
Eller scootere der kører mod færdslen osv....

Så er det stadig billigt sluppet i Kina :-)

Jeg vil nødigt selv bag rattet derude.....

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis