Hovr stort er brændstofforbrug

Hej alle,
som det sikkert kan udledes af overskriften er jeg fuldstændig ny inden for både og derfor dette med garanti totalt umilge at svare på spørgsmål....
Har kig på en motorbåd, Birchwoood ts 37, der er 2 motorer, en mercruiser og en BMW, begge yder hver for sig 180 HK, nu er det ikke sådan at jeg skal bruge den til speedbåd, men faldt for den da den er ganske rummelig og yderst velholdt, og da jeg ikke er til sejl, det er konen dog, og er mageligt anbragtog elsker ikke trange kår, tror jeg det skal være den, hvis vi kan enes om prisen.

Nu til det spørgsmålet går ud på..
Båden går vel 22 knob på toppen, men forestiller mig mere at vi kommer til at hyggesejle omkring de 8 - 10 knob, min kammerat har en Nauticat 33, en helt anden båd, men når den går omkring de 8 knob er det fint med mig, ved bare ikke om det kan sammenlignes... er der en formel/fingerregnel bare sådan ca. på hvor meget brændstofforbruget bør ligge på?? eller er jeg bare helt afsporet at stille et sådant spørgsmål??
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se i sådan en bådtype med to store benzin motorer kan du godt regne med et forbrug der ligger omkring de 60-70 liter i timen ved fuld skrald. Og er båden bygget som en planende eller halvplanende båd, hjælper det ikke en dyt du vil ned og sejle "langsomt" det bliver den faktisk kun dyrere af, da der så skal korigeres på kursen meget mere. Vil du have dig en båd der kan sejle de 8 knob med et forholdsvis lille brændstof forbrug skal du se efter en snekke type med en mindre diesel motor !
Min Bror havde for mange år siden en Coronet day cruser med 2 x 235 Hk. benzin motorer. Den gik godt nok 42 knob men brugte så også 80 liter pr. time.

V.h.  Håndværkeren
Jo det gør en stor forskel at det er diesler, for en diesel bruger væsentligt mindre. der er mere volumen i dieselolie frem for benzin, men du skal nok regne med et forbrug omkring de 50 liter i timen ved fuldt skrald, almindeligvis sejles der kun med 3/4 kraft på sådanne motorer.
Inden jeg begynder på en større udredning i bundtyper, var det måske en ide at du selv søger oplysninger på bibioloteket i bøger om det at sejle.
Desuden skal du være klar over at der kræves minimum et dueligheds bevis for at fører en båd i den størelse med så store motorer. Du kan ikkie bare hoppe ned i den og sejle der ud af uden et sådant bevis, jo det kan du godt hvis du er indstillet på en eller flere store bøder når du bliver kontroleret. Og du kender sandsynligvis ikke en dyt til søvejsregler så du vil meget hurtigt blive spottet ud.
er tilmeldt kursus i i både duelighedsbevis og speedbådscertificat her i vinter... så det skal nok komme, konen har det hele så kigger på i starten ;-) nå checkede lige papirer, der står top 20 kn og cruising 15 kn. så det ligger nok lidt under, udover det skal der ikke sejles stærkt, grunden til den type er at den har alt i komfort, størrelsen er fin, hader trange kår, og den indbyder til at opholde sig der, på havnen med kaffe og kage og ren afslapning.. takker for respons..
Skrevet af lindegaard2 på 13 aug 2010 17:11
er tilmeldt kursus i i både duelighedsbevis og speedbådscertificat her i vinter... så det skal nok komme, konen har det hele så kigger på i starten ;-) nå checkede lige papirer, der står top 20 kn og cruising 15 kn. så det ligger nok lidt under, udover det skal der ikke sejles stærkt, grunden til den type er at den har alt i komfort, størrelsen er fin, hader trange kår, og den indbyder til at opholde sig der, på havnen med kaffe og kage og ren afslapning.. takker for respons..

Hej
Det lyder da fjollet - har du et duelighedsbevis gælder det også til speedbåde. Lidt ligesom man ikke behøver trailerkørekort til personbil, hvis man har lastbilkort med hænger....

Du skulle nok droppe dit speedbådskursus og tage et vhf certifikat i stedet - og det er hurtigt klaret:=)

vh
Annonce
er det ikke det der hedder SRC-certifikat?? for det har jeg herved tilmeldt mig istedet for speedbådscertifikat..
Skrevet af lindegaard2 på 13 aug 2010 22:39
er det ikke det der hedder SRC-certifikat?? for det har jeg herved tilmeldt mig istedet for speedbådscertifikat..

jo - god ide
Speedbåds bevis er godt nok, med mindre båden er længere end 15 meter eller vejer mere end 20 tons. Det er dog kun nødvendigt hvis båden kan plane.

Du kan dog godt få glæde at de teoreriske ting du lærer på duelighedskurset. Det er ret begrænset til speedbådsbevis.

SRC erstatter det gamle VHF kursus (begrænset radio bla bla), men har intet at gøre med hverken speedbådsbevis eller duelighedsbevis. Du skal naturligvis kun have SRC hvis du har en VHF radio i båden.

mvh Nikolaj

Tak Nikolai... der er jo VHF radio i den båd jeg kigger på, og det er der vel i næsten alle, ihvertfald de jeg har kigget på.. men er det et krav at man tager det kursus, SRC, eller bare for èns eget skyld, og lærdom...
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis