Fjern afløb fra gammel vask i badeværelse?

Jeg er ved at lave en mindre opdatering af badeværelset hvor toilet er skiftet, og er nu nået til håndvasken og blandingsbatteriet. Jeg har fået afmonteret batteriet, og løsnet vasken fra 'hyldeknægtene'. Det eneste der således holder vasken fast nu, er røret ned til afløbet, som jeg simpelthen ikke kan få løs.

Se disse billeder af det omtalte:

Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4

Hvordan hulen får jeg den skruet løs? Som det ses af mærkerne så har jeg prøvet ivrigt med en pappegøjetang, både det ene og det andet sted - men flytte sig, vil det ikke :-(
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billederne virker ikke.
Men ellers kan du vel skære røret over.
Næe. "Internet Eksplorer kan ikke osv..."
Men skidt med det.
Hvis det er et gammelt støbejernsrør med muffesamling så skal tætningsmaterialet mellem muffe og spidsende graves ud.
Eller røret skal skæres over. Evt. med vinkelsliber.
Degge dele er "så træls"
Hvordan ville man bære sig ad med at 'grave' det ud?

Kan man evt ikke skære det over med en bajonetsav med passende klinge på?
Li'som da du gravede dig ud af kasjotten i Texas. Med en teske. :o)
Jeg ved det ikke. Kommer vel an på om det er bly eller asfalt eller noget andet. En boremaskine, hvis der er plads.
En bajonetsav er nok fint. Men der er jo mere power i en 9"vinkelsliber.
Annonce
Jeg prøver lige med en anden for at se om der er bedre held med at få vist billederne her:

http://img80.imageshack.us/f/adinklvjsdi0hykwrmlw.jpg/
http://img59.imageshack.us/f/u8aruigxg80p3hb4lx.jpg/

? De er nu også vedhæftet til tråden her.
Ja så. Den var med gevind.
Sådan en har jeg ikke set før.
Jeg vil tro at den kan adskilles ved at bruge 2 kraftige rørtænger. Og spænde den rigtige vej jo.
Men om det er besværet værd ved jeg ikke. Jeg tvivler meget på afløbsstudsen vil passe til en moderne håndvask. Dels selve tilslutningsmetoden, men osse afstande og dimensioner.
Jeg tror at jeg ville skære røret så højt som muligt. For at slippe af med den gamle vask.
Og så tage den derfra med at finde ud af hvordan den nye tilslitning skal laves.
Hvis du tager billederne samt et billede af den nye vasks afløbsstuds med hen i byggemarkedet, så kan de nok fortælde dig hvad der skal til af fittings. Og hvad de koster :o)
Dvs jeg skal umiddelbart satse på og lade så meget at det eksisterende rør sidde, og skære af helt oppe under den eksisterende vask og, på en eller anden måde, satse på at jeg kan tilslutte den nye vask til det sted på det eksisterende rør som jeg har afskåret ved?
Nemlig ja.
Men efter endnu et kik:
Det sorte noget der sidder mellerm røret og vasken?
Er det måske gummi?
Eller ihvertfald blødere end stål?
Kan det ikke skæres væk. Nemt?
Endnu et kik.
Og et gæt.
Jeg tror at vasken bare skal løftes af.
"Gummipakningen" udgør forbindelsen mellem vask og afløbsrør.
Det er muligt at det sitter fast pga. lim eller 50 års sammenhæng.
Men forsigtighed skal der til. Pas på at du ikke hiver hele afløbet op af gulvet.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis