Centralvarme-Rørdimensionering

Hej.

Her er mit projekt.
Renovering af centralvarmeanlæg i 1½ plans hus med fuld kælder.
Huset er fra 1947, og der er oliefyr i kælderen.

En stor del af radiatorerne samt tilhørende 2" rør på både stue og loftsplan skal udskiftes. Der kommer isolering og gips på alle ydervægge, hvori jeg kan skjule rørene. Jeg ønsker at anvende forisoleret PEX (RIR).
Radiatorerne til stueplan har jeg tænkt at forsyne nede fra kælderen, og til radiatorerne på loftet, har jeg tænkt mig at føre slangerne op to forskellige steder (fra kælder til skunk), og derfra forgrene ud til de enkelte radiatorer. I skunken kan jeg komme til, og derved bliver forgreningsrørene ikke skjult.

Jeg er i tvivl om hvilke dimensioner PEX rør jeg skal anvende.
Til de de enkelte radiatorer havde jeg tænkt at bruge 15mm PEX. 
Bør jeg have en større rør-dimension inden jeg forgrener ud til de enkelte radiatorer. Eks. 18 el. 22mm? 

Hvilke dimensioner skal fordelingsrørerne have?
Jeg har eksempelvis fundet et forgreningsrør med to 15mm afgange, og en ½" tilslutning/videreførelse. Hvilken dimension PEX rør passer til et ½" forgreningsrør?

Håber nogen har tid til at hjælpe mig lidt igang :-)

Med Venlig Hilsen
Hans J.

Sjøgge

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fordelerrøret skal ha 3/4" ind og videre førelse. og 15mm udgang. som forsyning til forgreningsrøret bør du vælge 22mm.
Tak for hjælpen.

Så holder jeg mig til 22mm rør inden forgreningerne, og 15mm til radiatorerne.

Det er faktisk nogle ret store rør der føder radiatorerne i dag. Om det er 2" ved jeg ikke præcist, men de er meget tykke.
Det er et to strengsanlæg, men uden cirkulationspumpe, hvilket det nye anlæg naturligvis får.

Lige et spørgsmål mere....
Er det vigtigt at føre isoleringen med igennem når jeg fører PEX slamgerne igennem betondækket til henholdsvis stue og loftsplan

Sjøgge

Gamle centralvarmeinstallationer er altid udført med store rør, det var ikke almindeligt at bruge cirkulationspumpe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis