Forksel på tag og gulv-krydsfiner og Østen/brasiliansk krydsfiner?

Hej,

Jeg har en smuk spisebordsfod, som jeg gerne vil lave en oval plade til

Der er en nethandel, som bringer gratis ud, hvilket er en stor fordel, da jeg ikk har nogen bil...
Men nu er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal bestille. Tag-og gulv-krydsfiner 21mm koster  280,- (122x244), mens Østen/Brasiliansk 21mm koster 550,-... Jeg går udfra at tag-og gulv er noget grovere kvalitet, men det gør i og for sig ikke noget, da jeg påtænker at lave en sjov overflade til bordet med noget fotocollage og lak....

MEN jeg er lidt i tvivl om jeg kan være helt sikker på at pladen ikke er buet/skæv/ulige i den kvalitet??? Nogen der kender noget til den slags?

I så fald vil jeg være meget glad for hjælp

På forhånd tak...

EDIT: P.s. jeg har ikke så mange penge at gøre godt med, så de 2-300 kr. sparet er en big deal for mig
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen du skal da ikke have en krydsfiner til en bordplade, men mindre der skal sidde en Elefant på bordet. En spånplade eller MDF plade vil nok være mere velegnet til det formål. Du kan eventuelt skrue en ramme af fyttetræ under den, det bedste vil være om du vælger at lime en træliste á 1,5 x 4 cm. på kanten. Det vil også fremme helheds indtrykket

V.h.  Håndværkeren
@Håndværkeren:

Mange tak for svar. Okay, det lyder som en god ide med MDF eller spån... Grunden til at jeg gerne ville have en krydsfiner var fordi jeg tænkte det kunne være fint med de "striber" som kant (lakeret) - og så som sagt noget fotocollage med lak ovenpå...
Nu skal bordet være ovalt, så bliver nok et lidt større projekt at sætte en liste på.... Og her er spån måske heller ikke så smart... Jeg vil gerne have skrå/vinklet kant på, er ikke sikkert det bliver så pænt med spån...
Birke krydsfiner er den pæne krydsfiner. østen plejer at være en pæn overflade men det indvendige er ringe. gulv/tag krydsfiner er en konstruktions plade lavet med fokus på styrke.
Jeg ville lave den af birke krydsfiner eller 30mm MDF. spånplade er noget øv.

Jacob
Hvis du gerne vil have de lagkanter som krysfineren kan give, kan du jo nøjes med at købe en 16 mm. og så lime resterne fast i kanten så du kan få det til at virke som et bord der er 32 mm. tykt.
Okay, mange tak for svar Jacob og Håndværkeren Nu er jeg blevet lidt klogere... så nu vil jeg sætte hovedet i blød (nogle forslag til gode iblødsætningsmidler? ), og tænke over hvilken løsning, der er nemmest/billigst/flottest....

Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis