Underlag til vinyl gulv

Hej,

Vi skal til at ligge et vinyl gulv i vores køkken i en lejlighed. Vi har fjernet det gamle gulv, så der nu kun er et ujævnt trægulv tilbage. Vinylgulvet skal ligges på en plan flade, så på en måde skal vi have lagt dette, spørgsmålet er hvordan vi gør dette nemmest?

A) Ligger selvnivellerende fiberspartel masse. Umiddelbart virker det besværligt og tidskrævende, vil helst undgå denne løsning hvis muligt.
B) Ligger spånplader ud, sat fast med dykkere. Virker noget nemmere, men er bange for at det kommer til at knage meget?
C) Ligger et ekstra lag vinyl oven på trægulvet, eller ligger et lag "rulle kork", som underlag for at dække ujævnhederne.

Hælder mest til B eller C, me usikker på hvormeget B vil knage? og om C holder pænt?

Kom endeligt med råd til hvordan i ville gøre, taget i betragtning at jeg ikke er super handyman...

tak! C
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt væsentligt at vide hvor skævt jeres nuværende "underlag" er??

Er den helt gal vil den allerbedste løsning være selvnivellerende spartelmasse.

Hvis du kan plane ud med spånplader uden det bliver grimt og skævt er det nok den bedste og billigste løsning, hertil kan du ligge parketunderlag under som tager små ujævnheder og også har lyddæmpende effekt..


 Arbejder til daglig som sælger i en tømmerhandel. Det skal dog understreges at jeg IKKE er herinde i kundeinteresse!!! Men i min almene interesse indenfor byggefaget :-)

Tak for svar,

Det er ikke udpræget skævt, men som et trægulv fra 30'erne er det heller ikke helt plant..

Jeg er dog bange for om spånpladerne og dykkerne river sig løs med årene og begynder at knirke ?

Mvh, Chr
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar,

Det er ikke udpræget skævt, men som et trægulv fra 30'erne er det heller ikke helt plant..

Jeg er dog bange for om spånpladerne og dykkerne river sig løs med årene og begynder at knirke ?

Mvh, Chr
Nr. 1 er udspartling og påsømning af vandfast masonite. ( Ikke dykkere)
Hvis der er plas i højden så spånplader. Som skal SKRUES fast. Med skruer.
Jeg har lige flået et vinyl gulv af, i et hus fra 1931, her var det lavet med spartlet gulv, og masonit sømmet oven på, der var ingen knirken fra gulvet før.
Så den løsning er i hvertfald en holdbar løsning, tror det var lavet i 70'erne så har holdt en del år.
Giv gulvet en tur med en gulvsliber så der ikke er nogen kanter der stritter op.
på med noget spartelmasse. og lim vinyl eller linoleum direkte på den hærdede spartelmasse.
Linoleum holder sig pænt længere tid end vinyl.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også