Kantfliser mellem bed og græsplæne

Kære rådgivere!

Jeg er totalt på bar bund med hensyn til at nedlægge kantstensfliser, til adskillelese af græsplæne og bed. Jeg har fjernet nogle gamle - nedsænkede - knækstenfliser og vil nu forberede "jorden" således, at jeg kan nedsætte nye fliser.

Jeg ønker råd om bunden inden flisen nedsættes, flisens højde over græsplænen, kan flisen være i niveau med græsplænen, så der kan slås ind over flisen. Hvor bred skal fliserenden være ?

Tak for evt. hjælp

Hilsen

Riborg

Jeg har nu haft besøg af en stennedlægningsfræser, idet jeg vil anlægge ny græsplæne. Desværre kunne fræseren ikke klare opgaven, idet jorden både var for våd og leret. Entreprenøren har givet et tilbud på opgaven, haven ligner i dag en pløjemmark. Entreprenøren lader ikke høre fra sig - hvad skal jeg dog gøre? Er der andre der har lignende erfaringer? Huset er bygget sidst i 60 erne, jorden er derfor fast og udrænbar.

Hilsen

Gunnar

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Igen kan jeg henvise til Gyldendals store havebog, der står der at kantflisen skal ligge 2-3 cm under græshøjde, så er det nemmere at slå og kante.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Gyldendal siger en ting... havekonsulenter siger noget andet... tja, hvad er så rigtigt?

Der kan sikkert være mange meninger om det her. Jeg kan bidrage med lidt praktisk erfaring, fra min have hvor alt græs er kantet med Herregårdssten.

De ligger en smule forskelligt i dybden, men typisk sætter jeg dem en smule lavere end i niveau med plænen. Måske 1-2 cm. Det kommer sig ikke så nøje.
Det gør at det er lettere at holde pæne lige kanter, men også at det hurtigt ser uordentligt ud, hvis man ikke beskærer kanten. For det er ikke muligt at undgå kantskæring 2-3 gange på en sæson.
Plæneklipperen kan ikke få alt med, der vokser ind over kanten.

Jeg bruger en elektrisk kantskærer med lodret roterende kniv. Det er nemt og hurtigt.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Riborg.
Jeg kan se at ikke en har besvaret dit væsentligste spørgsmål, hvad du skal sætte den i bunden med. Der ville jeg som set i mange have udsendelser, sætte dem i "tørbeton"
d.v.s. en blandning af groft grus  lidt cement  og kun så meget vand at det bliver fugtigt. Så får du en kant der ikke kæntre når du jogger på den eller støder imod den med et haveredskab. og jeg ville sætte dem i samme højde som græsplænen, af den grund at det nedsætter behovet for kantskæring.

V.h.  Håndværkeren
nemlig håndværker netop sådan beskrives det i gyldendals stor haveleksikon. skide være med det der kanten hele tiden, bare det er nemt at slå, jeg kanter min ca. sidst på sommeren.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis