Saven og filen

Når jeg har savet et stykke træ eller en træplade, så kommer filen frem bagefter for at affase kanterne. Og jeg bruger stadig håndværktøj her uden elmotor. Jeg synes dog, at det går lidt langsomt med træfilen, og spekulerer lidt på om jeg bruger det rigtige værtøj her.

Også dig med rundsaven og stiksaven - hvad gør du efter saven?

Jeg synes, at hvis man anvender sandpapir eller lignende på kanten, så går det hårdt ud over papiret. Og en høvl er lidt stor og bøvlet - men laver naturligvis et fint arbejde.

Jeg faldt over denne kombinerede rast og fil - har nogen erfaringer med den?
http://www.toolworld.dk/store.php?c...8pointer=0

På forhånd tak for hjælpen.

Når jeg har savet et stykke træ eller en træplade... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for informationerne, Claus. Og ja, den overfræser kan noget... fint arbejde. Men en sådan maskine er også lidt mere end jeg ønsker at ofre på sagen.

Det jeg laver er lidt mere grovere sager som hylder til gymnastik redskabsrum og vogne til de redskaber. Overvejer lidt at investere i en lille, let og gerne billig excentersliber. Det tiltaler mig, at man også kan slibe lidt på nogle flader - det kan også være lidt hårdt i hånden med sandpapir. Kigger lige lidt her og på nettet om man bør være særligt opmærksom på noget ved køb af dem.

Din blokhøvl var sjovt nok også den ene af de to, som jeg havde kik på i et tidligere indlæg.

/Viggo
Var forbi Silven - her fandt jeg en kombineret fladvil med rasp og metalfil - som der stod fra Toolmate til 50 kr. Der var tre på stativet i forretningen, og kvaliteten var forskellig af raspen (hm) - og jeg valgte den som synes bedst - der var ligesom ikke så meget at tabe. Men den arbejder rimeligt og hurtigere på lidt træ, hvor jeg har forsøgt mig.

Samtidig kiggede jeg lidt på nogle excenterslibere, deltaslibere og multislibere. Jeg synes excenterslibere virker lidt store og tunge i forhold til at lige sådan hurtigt at slibe 4 kanter af på et stykke træ. Her virker de små multislibere mere handy - men de har ikke ret stor effekt - så kan de bestille noget? - Et eksempel er denne:

http://www.pixmania.com/dk/dk/3843538/art/bosch/multisliber-psm-80-a-3-sl.html

Vægten er 0,9 kg - men effekten er kun 80 W. Der var også tilsvarende med lithium batteri og i andre størrelser, effekt og vægt.

Har nogen erfaringer med disse små krabater?
Jeg har købt en Bosch Prio med batteri , den er supergod og sliber ca 20 min. før den skal lades igen. Jeg har brugt den til afslibning af gammel lak på mit skib,jeg har kun god erfaring med den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis