Siddeplads med stolpeender

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lang rund "bænk" ved vores bålplads.

Det jeg forestiller mig er:

Den skal være bueformet.
Rundt i ryggen sætter jeg nogle pæle der rager 100cm op af jorden.
yderkanten laves af pæle der stikker 45 cm op af jorden.
Herimellem fylder jeg op med sand og slutter af med stolper på 20 cm som har samme overkant som yderkanten. Derved danner de sædet.
Til sidst fyldes hullerne mellem stolpeenderne med sand.
Stolperne skal være trykimprægneret.

Vil det være en mulighed eller er der noget jeg ikke har tænkt på? Og hvor længe vil det holde?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok blande lidt cement i det øverste lag sand for at sikre at de korte "mellemstolper" ikke forskyder sig i højden over tid.

Du kunne vælge at lægge et dræn nederst i "kassen" for at sikre at sandet forbliver så tørt som muligt og derved medvirke til at forlænge træets levetid.

Levetiden er helt afhængig af tykkelsen på stolperne, typen af træ, hvor tørt træet holdes og hvor god imprægneringen er. Se eks. her

Skrevet af donslund på 10 aug 2010 21:21
  Man kunne jo lave flade skrå, så vandet løber af, men det er jo ikke så rart at side på :-)

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Et svagt bagudskrånende ryglæn er mere behageligt end et lodret. Og på samme måde kan en svagt bagudskrånende siddeflade faktisk også være mere behagelig (give bedre støtte) end en vandret. Men hvis det er meningen at bænken også skal bruges til at ligge på er det naturligvis hensigtsmæssigt at siddefladen er vandret.

Men hvis man skal sidde lænet lidt frem for at bage snobrød. så skal man i hvert fald sikre sig, at fødderne kan nå jorden.

Vil cement i sandet ikke forhindre vand i at trænge igennem og derved rådner mine pælestykker op nedefra?
Skrevet af donslund på 10 aug 2010 22:48

Vil cement i sandet ikke forhindre vand i at trænge igennem og derved rådner mine pælestykker op nedefra?

Tjoh, det vil det formodentlig nok. Alternativt skal du ihvertfald sikre, at sandet er komprimeret rigtig godt, så det ikke sætter sig over tid. Hvis ikke sandet er mere end 20 cm dybt går det nok, og skulle galt være, kan du vel trække pælestumperne i sædet op og lave en fornyet afretning, hvis sigermor får lavet en "sætningsskade"  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis