hvor mange og hvor store lyddæmper i genvindingsanlæg?

Hej folkens.
jeg har læst og læst, men er alligevælg blevet lidt forvirret.
jeg skal lave huset om. 167m2 i to plan +30 kælder og vil montere nilan comfort 300 anlæg med varmeflade og fugtstyrring.
Mit spørgsmål er så hvor mange lyddæmpere jeg skal bruge?? og hvor store? skal jeg have en ved hver udsugning og indblæsning? Jeg regner med at sætte en stor/lang dæmper på sug og blæs på maskinen. er det korrekt? Maskinem bliver monteret i min kælder.
Skal der en form for flex på mellem maskinen og rør for vibrationer?
Rør bliver ført i160mm så langt som muligt og derefter 125mm
Er der ok at gå fra 160mm ned i 125mm og derefter senere gå op i 160mm igen?? eller kan jeg lige så godt fortsætte i 125mm når jeg er gået ned??
Det var mange spørgsmål på en gang.... håber i kan hjælpe.
hilsen Allan

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge lyddæmpere ved alle sug og blæs. ja det er ok at gå fra 160 til 125. Men du bør få et ventilationsfirma til at dimensionere dit anlæg og desuden skal dit anlæg også indreguleres bagefter så det passer til huset. Du kan evt. selv montere det hele udfra en tegning som en prof. laver til dig. sådan gjorde jeg og jeg sparede mange penge. på Nilans hjemmeside er der links til forhandlere. Du bør også kigge på Dantherms udvalg af anlæg, de laver nogle rigtige gode produkter.

Se her Dantherms hj side her.
http://www.glem-udluftning.dk/?gclid=CMG28bO0raMCFdcsDgodzGy23g

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

det skal være faste lyddæmpere der passer til rørdiameteren. kig på nedenstående link. så kan du se den fitting du skal bruge. det kan være du får svært ved at få en prof til at indregulere dit anlæg hvis han ikke har solgt dig alle materialer. prøv at kontakte en først og lav en aftale.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/ventilationsror-og-fittings-402

Så lige at der kan købes ventilationssæt her.
http://www.topvvs.dk/produkter/ventilation/nilan#produkter/ventilation/nilan/vis/8635

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Har leget med det selv, så her er lidt råd som jeg har fået.

Lyddæmperne der er helt tæt på selve anlægget og ud til værelserne skal være minimum 1200mm lange Ø160mm, derefter skal der være en minimum 600mm lyddæmper ved hver indblæsning og ved hver udsugning. Udsugning i alle vådrum, køkken, bad, bryggers.
Indsugning i alle andre rum. Hvis der findes meget store rum, så 1 udsugning og 1 indblæsning.
Ring til Lindab og få dem til at guide dig igennem rørsystemet, det er et firma der fabrikere rør og fittings til formålet.
Tjek vvs priserne på www.vvsprisen.dk før du vælger en vvs lverandør, derefter bed om rabat, når/hvis du køber det hele hos dem.
Husk isolering rundt om udgang fra anlægget til taget/ydermuren, så der ikke dannes kondens.
Samt skal alle rør isoleres rigtig godt, hvis de ligger frit på loftet.
Undgå flex rør, da det nedsætter flowet gevaldigt.
Hvis du bestiller for meget, kan det som regel ikke betale sig for en privat at sende det retur, da fragt priserne på specielt 3 meter rør er uhyggelige høje. Så vær sikker på hvor meget du skal bruge.

Du kan f.eks bruge 15-20 cm 160mm flex rør fra selve anlægget, op til de 2stk 1200mm lyddæmperne for at undgå forplantning af vibrationer.
Efter du har installeret det, skal du få en tekniker til at indstille anlægget. Da hvis man ventilere for meget vil det gå ud over varme regningen og for lidt, vil det gå ud over klimaet. Samt for at undgå det "trækker" imellem værelserne.

Men en god ide at få noget ekspert viden, enten fra rør producenten eller hos leverandøren.

mvh johnia

Alle mine lyddæmpere er kun 600 mm. lange. og anlægget kan ikke høres selvom det køre på højeste trin. så der er ikke grund til at købe 1200 mm. lyddæmpere.

Jeg har 2 lyddæmpere billigt til salg det er en Ø 100x600 og en Ø160x600 de er i overskud fra da jeg lavede mit anlæg. hvis du skulle være interesseret når du når så langt.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
det bliver sku dyrt med alle de dæmpere...! men mon ikke jeg fortryder det senere..? og så er det jo for sent.
jeg vil prøve at kontakte et firma for at få lavet en tegning og høre om de vil indregulere det til sidst selvom jeg laver det hele selv.
tak for hjælpen!
Ja de koster en sjat, lyddæmperne. men jeg har en kollega som selv lavede sit uden lyddæmpere og det har han fortrudt. han høre ikke så meget uniten men han kan høre støj og tale fra rum til rum. du skal bruge faste lyddæmpere, flexdæmpere er der for meget tryktab i. held og lykke med projektet.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis