Supplement til brændeovn.

Jeg har købt et lille hus, 90 m2, hvor der er brændeovn i stuen. Den skal formentlig skiftes ud med en ny - pilleovn, konvektionsovn? Der er ud over stuen køkken, bad og 2 værelser, som jo også gerne måtte være lidt lune om vinteren. Huset er rimeligt isoleret murstenshus, og loftet bliover efterisoleret, så der ligger 300 mm.
Hvordan supplerer jeg bedst brændeovnen? Der er el-vandvarmer i huset, og jeg kan se, at der har været opsat små elradiatorer, men de er pillet ned. Hvorfor ved ingen - huset har stået tomt i et par år. Varmepumpe? Men den er vel også kun i et rum - og så er der stadig tre andre.....
Jeg har altid boet med fjernvarme, og ved intet om opvarmning, så hvis nogen har lidt ideer til hvad jeg skulle starte med at tænke på, så modtages de med glæde....
Sussi.


Sussi.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt en el-radiator op i alle rum, og køb så en pilleovnen i en størrelse til max 120m2. Nå de førskellige rum ikke bruges lader i dørene stå på klem, så kommer radiatorene ikke til at køre ret meget. Skal det være rigtig godt så sæt en luft/luftvarmepumpe op i køkkenet, men den kan jo altid sættes op

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er nok det klogeste. Jeg har bare altid hørt at elopvarmning skal undgås men måske er det klogest at gå en vinter igennem i huset først for at finde ud af hvad behovet er. Men vi skal i gang med en omfattende recovering af huset og derfor var det rart at få det med varmen ordnet også. Jeg har bare svært ved at se hvad løsningen skal være på at få varme i de 4 rum, hvor brændeovnen ikke er.

Sussi.

Hej Sussi.
Hvis du fyrer konstant i en brændeovn skal der ski nok blive varmt i alle rum, hvis du ikke lukker dørenne, det samme vil ske med en varmepumpe. Fordelen ved pumpen er at du ikke behøver at være hjemme hele tiden ;-)..
Så mit råd er at købe en varmepumpe.
Men også holde øje med din el-måler,skriv ned mindst en gang om ugen så du ikke bliver alt for overrasket over hvad det koster.. Især hvis du sætter el-radiatorer op..
Den store fordel ved en varmepumpe er at den fordeler varmen bedre end både brændeovn og el-radiatorer, så det heller ikke bliver for fodkoldt.... Men hold øje med din måler, det koster sikkert mere end du tror, og det er jo rart at vide ca. hvad du skal af med.. :-)
En vigtig regel vedr opvarmning er at tør luft er billigere at varme op end fugtig luft, så et godt hydrometer er også en god invistering... alså luft ud tit.. gerne med gennemtræk i 5-10 min et par gange om dagen..

Mvh Jan J
Jeg tror også - efter en aftens læsning på nettet - at der skal opsættes en varmepumpe. Jeg kan bare ikke fínde ud af, hvor den skal være! I den ene ende af huset er den store stue, hvor brændeovnen står, og den skal nok blive varm. Derfra er der en smal gang, med to rum på hver side, hhv. køkken og lille værelse til den ene side, og bad og lille værelse til den anden side. Jeg har som sagt altid levet med fjernvarme, først som radiatorer, og for et par år siden lagde jeg så gulvvarme i alle rum, så jeg har ikke rigtig fantasi til at forestille mig hvordan dette lille hus (som min søn, ikke jeg, skal bo i) skal varmes op. Jeg har også set på noget "varmeflytning", men jeg er ikke helt overbevist om, at det giver et sundt indeklima.

Sussi.

Annonce
Er der noget galt med den brændeovn der står der, eller er det fordi at du gerne vil have at varmen skal kunne kører hele tiden, du vil have pilleovn?

For er der ikke noget i vejen med den brændeovn der står der, så sæt en varmepumpe op til at sørge for varmen når du ikke er hjemme, så er det jo bare at fylde godt i brændeovnen inden du tager hjemme fra, og så tænde op når du kommer hjem, så bliver der ikke brugt ret meget strøm til varmpumpe og el-radiatorer.

Grunden til at der skal el-radiatorer op i værlserne er at det er begrænset hvor meget varme der kommer ind om natten når døren er lukket, så det er ren komfort.

Der skal være seperat varmekilde i badeværlse, om det så bliver en radiator eller gulvvarme er jo op til dig.
Men er der ikke varme på kommer der fugt problemer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja, den eksisterende brændeovn skal skiftes ud. Og lige ved siden af er der til al overflod en åben pejs, som dog skal lukkes. Så det bliver nok en ny brændeovn plus en varmepumpe - hvis jeg altså får regnet ud, hvor den skal monteres - og så elradiatorer i de øvrige rum. Måske ingenting i køkkenet, for det ligger lige overfor stuen, og døren kommer nok aldrig til at være lukket.

Sussi.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis