Lampested under gipsrosette

Hej alle

  Jeg påtænker at opsætte gipsrosetter over vores lampesteder men er kommet til at tænke på om det egentlig er lovligt at pakke et moderne lampested ind i en rosette. Tanken er at opsætte krog samt en stump ledning som føres gennem rosetten - altså lidt som de originale stukrosetter er lavet. Må man det?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da gips ikke kan brænde og bliver brugt som brændhæmende materiale, kan jeg ikke se at der skulle være noget til hinder for det. Reglerne er med garanti helt anderledes hvis du vil bruge en rosette af plast som man køber i div. maleforretninger eller byggemarkeder, men regler står med garanti på pakkerne. Ellers tal med en elinstallatør

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Typisk vil man jo nok lime kræet fast, men den kan jo i så fald tages ned selvom det bliver lidt besværligt.
Det er ikke lovligt, hvis du limer den fast. Kan du ikke montere/få monteret et udvendigt lampeudtag i midten af rosetten?

Med venlig hilsen

Anders

Hmm, så har jeg åbentbart lavet noget ulovligt IGEN. Jeg har den type udløbsstik fra LK hvori man direkte kan sætte en lampe, som så kan hænge i selve stikket.

Det er den type som er en lille stikprop, man drejer til sidst. Den sidder oppe i rosetten.

Er der noget galt må min skum stuk lade livet, den er sat fast med en lille acrylfuge i kanten, så mon ikke den nemt tages ned.

Det gav en meget fin og elegant løsning med et minimalt hul i stukken, men hvis den er ulovlig så er det bare ærgeligt. Det er flottere end de andre gamle rosetter i huset hvor der sidder et par ledninger direkte, og så en gammel krog.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også