Marstal bådmotor type F årg. 60.

Hej
Jeg har netop anskaffet mig en lille hyggelig damjolle hvori der ligger en gammel Marstal type F med 5 hk benzin. Motoren er fra 1960 iflg. typeskiltet.

Jeg har ALDRIG prøvet sådan en motor før (men er lærenem og har gå-på-mod);-)
Hvad er proceduren for opstart af motoren? - og hvilke ting skal man sørge for inden.
Den er med håndhjul.

På forhånd tak for svar.
Hej Jeg har netop anskaffet mig en lille hyggelig... Vis hele indlægget
94 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den eneste hane jeg kan se er den aftapningshane du har med det røde håndtag. Det skal bare være lukket.....
Måske er der en hane hvor vandet suges ind gennem bunden.... Men den er ikke synlig på billederne :-) Kig i bunden af skiwet.

MVH Njord
Den havde jeg ikk elige set... Men hvad denne ventil skal have af formål er jeg ikke helt sikker på...

Den ventil jeg mener du skal lede efter er den hvor vandet suges ind gennem.

Der er sikkert en slange fra vandpumpen til en bundventil. Den ventil skal stå åben. Ellers suges der ingen vand ind til køling.
Når maskinen kører skal der komme nogle skvulp vand med mellemrum ud gennem udstødningen. Den ventil der er på billede 2 er en hvor du kan lukke af så det ikke kan pumpes ud gemmen udstødningen ( tror jeg nok) men hvorfor kan jeg ikke helt gennemskue...

MVH Njord
Men noget helt andet er at du nok lige skal kigge til dit stævnrør og checke om det er smurt ordentligt... der kan sidde nogle fedtnipler på din vandpumpe også. Jeg tror det er en lille stempelpimpe der sidder ved svinghjulet.. men er ikke sikker....

Og skulle du ikke få åbnet for vand osv.. så sker der ikke noget ved at køre kortvaringt... En impeller holder ikke længe usmurt.. men det er vist også risikomomentet :-)

MVH Njord
jo den på billede to kan du lukke af for vandet der kommer ind til køling, men spørgsmålet var om du kunne se hvordan det håndtag skulle stå for at den suger ind.
men jeg prøver mig frem...
Annonce
Kig ind hos: www.motorsamling.dk
Klik dig videre under DK motorfabrikker. Videre ned i underpunktet motorfabrikker.
Rul ned til Marstal og kik dig vider i tredie række.. Så dukker der brochurer op der viser din motor :-)
Måske har de også andet indscannet materiale om din maskine....

Der er faktisk også en anvisning for start af motoren etc... så et godt sted at hente lidt info....

MVH Njord
Hvis den nu starter, så panikker jeg garanteret, hvordan slukker man den igen? gerne nødstop;.)
Kan man ikke bare fjerne tændrørshætten?

og tak for link i øvrigt.
Hej
jeg har nu i 1 ½ time forgæves forsøgt at få liv i motoren.
Følgende kan konstateres.
1. Den danner kompression
2. Der kommer benzin til karburator
3. Der er kun livstegn ved åbent chokerspjæld da der af og til kommer et lille BANG efterfulgt af røg.

Har skiftet tændrør og det gør ingen forskel. Jeg har bemærket at der ikke fugt er på tændrøret - da jeg har kontrolleret det løbende.

Jeg ved ikke om den danner grist, må man lægge tændrøret på blokken og kontrollere dette?
Eller hvordan skal man gøre.
Nu er du sikkert blevet godt træt i armen :-)

Men gode tegn at der er kompression.
Gode tegn at der er gnist.

Men det tørre tændrør indikerer at der ikke suges benzin med ind!

Jeg vil dryppe lidt benzin på tændrører og starte motoren op!
Du kan dyppe ende i lidt benzin og skrue den i, ikke drukne med bare lidt...
På samme måde sam man nogen gange må lokkke plæneklipperen igang efter en lang vinter....

Du kan evt også give lidt starthjælp (spray ) i indsugningen.....

Så tror jeg den kommer :-)

Hvis du ikke monterer tændrøret og giver den nogle hurtige omgange... kommer der så lidt benzinblandede dampe op af tændrørshullet.... Sikkert ikke, hvilket også indikerer at der ikke suges noget ind gennem karburatoren.

Det kommer nu nok når du prøver med en lille "snaps" (benzin på tændrøret) :-)

Principielt kan der være sket det at din magnet er blevet drejet og tændingstidspunktet er flyttet.... MEN ikke særlig sandsynligt....

For at kontrolerere at der er gnist på tændrøret så skruer du det blot af og monterer tændrørs ledningen igen. Så holder du evt tændrøret fast mod motorblokken med en skruetrækker.... At der er gnist her er et godt tegn, men ikke det samme som at sige der også er tænding under kompression!

For at stoppe lukker du bare benzinhanen ( tager lidt tid før den stopper ) eller tager tændrørshætten af.... Er den ikke ordentligt isoleret kan du få et "smæk" over fingrene ved det....

PS på en af siderne hos www.motorsamling.dk kan du iøvrigt finde beskrivelse af tændrørs gappet osv.... Og hele start proceduren....

Får du ikke gang i den nu, så skal du måske have renset karburatoren.... Der kan være noget ir osv, specielt hvis ikke den har været startet i længere tid...

PS. må vi ikke se billeder af hele jollen....

Kunne godt tænke mig en lille damjolle til at rode med :-) Men den skal være i god stand.... Det er ikke klikbygning jeg er ekspert i :-) Slet ikke reperation... Men man kunne jo tage et kursus hos bådbyggeriet i Løgstør......

MVH Njord
Der er yderligere 74 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis