Styring af 220v dyk pumpe

Hej. Jeg har en 220v 400w dyk pumpe som jeg gerne vil nedsætte hastigheden på, så mængden af flyttet væske nedsættes. Er der en billigere vej end frekvensomformer, tænker på hastigheds regulering til loft ventilatorer.. Venligst Jan E

 Løsninger ønskes!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den billigste vej vil nok være at montere en hane på tryksiden og lukke den så meget så du får den ønskede mængde ud af slangen. En hastighedsregulering til f.eks en ventilator vil nok også virke, men så går der vist lige lidt for meget "opfinder" i projektet

/John

/John Jensen

Jeg skal flytte noget vand, men ikke i de mængder pr time som pumpen er opgivet til. Og vil man ikke belaste pumpe uhensigtsmæssigt med en hane på tryk siden?

 Løsninger ønskes!

En dykpumpe kan løfte vandet 4, 6 eller 8 meter afh af hvilken model det drejer sig om. Ved at "klemme" den lidt på tryksiden vil den blot "tro" at vandet skal løftes lidt højere end hvad det reelt skal. Men det bruger self lidt ekstra strøm at belaste pumpe mere.
Har du overvejet at skille pumpen ad og evt fjerne et eller flere skovlhjul på pumpen. Det vil også give den ønskede effekt

/John

/John Jensen

Reducer du bare på tryksiden, det sker der intet ved, er afgangen helt blokeret, bruger den faktisk mindre strøm, da den ikke skal flytte noget vand.

Mvh jens


Har du mulighed for at føre afløbsslangen op i fx. 5 meters højde, så reducerer du afgangsmængden væsentligt. Men hvis du fører slangen tilsvarend ened, så skal du lige tænke på hævert-virkningen.

Alternativt køb en pumpe på ca. 250 w ved Harald Nyborg, den koster199 kr.(vare nr. 8411). Den må - alt andet lige - give mindre vædske end en 400 w pumpe.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis