Varmesystem + afkøling til nybyggeri

Vi skal til at bygge nyt hus. Huset bliver meget velisoleret og vil som minimum opfylde kravene til lavenergi klasse A. Jeg har grublet temmelig meget over varme/køling af huset: Jordvarmeanlæg/ispind og lign. bliver formentlig over-kill som varmekilde. Så jeg er foreløbig kommet frem til følgende nogenlunde enkle setup : Jeg har 2 (store) buffertanke med henholdsvis kold og varmt vand. Den kolde tank holdes kold (om sommeren) ved at cirkulere væsken gennem jordslanger. Jeg burde da kunne holde en temperatur i denne tank på ca. 10 grader. Jeg vil således om sommeren kunne nedkøle den friske indblæsningsluft og/eller føre afkølet væske igennem gulvvarmeslangerne for at modvirke en for høj indetemperatur. Jeg har derudover tænkt mig at lave et lille viktualierrum som også kunne holdes på ca. 10 grader via. den kolde buffertank. Den varme tank tilføres varme fra en genvex med en luft-til-væske varmepumpe + solpaneler samt en elpatron som sidse instans. Min varme buffertank skal så kunne levere varmt vand til gulvvarmesystemet samt varmt brugsvand via en gennemstrømsvandvarmer. Man kunne så regne lidt på hvor mange solcellepaneler man skulle sætte op for at kunne få det hele til at gå i "nul" rent strømmæssigt. Nogen indspark/ideer/tanker til dette setup ?

 Henning, Lolland

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henning,

Jeg har nogle ideer både til nybygning af hus, samt renovering af eksisterende hus - begge dele med henblik på energi og miljø.



Har du gravet ud til fundament endnu? Jeg ved godt at vand er bedre til at opbevare varme i end de fleste andre materialer, men vand har også nogle ulemper.



For det første, så skal vand have en tætsluttende tank at være i. Der skal også være ekspansionsmulighed, til når vandet udvider sig med temperaturen. Dertil skal der være noget oven på tanken, så den kan bære, hvad enten det er tankens eget låg, eller du bygger noget oven på tanken. Og hvis tanken skal være stor nok til at kunne bruges til sæsonlagring af varme, så skal du binde op imod 50 m3 vand, hvis du vil være helt uafhængig af energi udefra - alt efter størrelse af hus, isolering mm.



Før du starter med at bygge huset, kunne du grave ud til soklen på en måde, så du har adgang til jorden UNDER huset. Med mindre grundvandet står meget højt hvor du skal bygge, kan du bruge mange hundrede kubikmeter jord/ler som allerede findes under huset, til varmelager. Jeg foreslår to eller tre lag med rør der skydes ind skråt fra siden, så du kan lægge varme f.eks. 10, 5 og 1 meter under gulvet.



Du vil skulle isolere på siden af huset, langs fundamentet, eller evt skrånene udad, for at indkapsle energien fra jorden. Noget af varmen vil undslippe, men det meste af den vil sive langsomt op under gulvet. Skulle der mangle en smule varme sidst på vinteren eller tidligt forår, kan du geare den sidste varme op med en varmepumpe.



Den store masse og relativt lave temperatur er også velegnet til at optage solvarme i hvad der normalt er ude for solvarme sæsonen, sådan så du kan udnytte din solvarme maksimalt - gemme overskuddet fra om sommeren, og supplere med den smule der er om vinteren.



Jeg har mange andre ideer til en samlet løsning som giver et meget energi- og miljøvenligt hus, med stor komfort. Jeg vil gerne selv bygge sådan et hus, men lige nu fokuserer jeg på at opdatere et eksisterende 1980'er rækkehus med de samme features.



Se f.eks. disse steder her:



www.solarus.se (se under "hybrid solar panel")


www.renewability.com


www.vvfs.dk


Jeg kan kraftigt anbefale at benytte en varmtvands buffer, og ikke en varmtvandsbeholder. Det giver en del muligheder, bl.a. solopvarmet vand (f.eks. 90 grader om sommeren) direkte til kaffe, koge pasta mm. Dette fordi det varme vand altid er "friskt" i en varmtvandsbuffer (se mere info på vvfs linket ovenfor)



Mht aircondition, så vil jeg selv fokusere på fugtigheden. Om sommeren bliver luften mere fugtig end om vinteren, fordi vinterens kulde naturligt sænker dugpunktet. Hvis du kan holde fugtigheden nede inde i huset om sommeren, så kan helt op til 30 grader være behageligt nok, selv når man skal sove om natten.


Der er nye teknologier på vej som anvender en væske der optager vandet i luften. Denne proces kræver næsten ingen energi, og vandet der drænes er så rent at det kan drikkes. Systemet tænkes primært brugt til at skaffe drikkevand i tørre og fattige steder i verden, men det kan lige så godt bruges som affugter. Og hvis man indstallerer regnvandstank, kan man jo lade vandet dræne ned i den tank, som man alligevel genbruger til toiletskyl/tøjvask/havevanding/bilvask mm.



Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej osolemio. Tak for dit uddybende svar. Jeg har ikke gravet ud til fundament endnu, men det er lige op over... Jeg har før læst om den metode med at skyde rør ned i jorden til varmelager, men har ikke rigtig kunne finde noget om hvor effektivt det er i praksis. der jo, som jeg forstår det, ikke isoleret på undersiden, så der må være et vist varmetab den vej ? Da jeg i mit spørgsmål omtalte buffertanke, var det netop sådan én som du selv anbefaler (og ikke ment som et sæssonlager). Her er jeg helt med på idéen. Med hensyn til sæssonlager havde jeg en anden idé. Jeg vil (om nogen år) rigtig gerne lave en svømmebane (hvis teknisk forvaltning giver lov) den skulle egentlig bare være en personers, dvs. godt nok temmelig lang men ikke særlig bred. Den skulle overdækkes, isoleres godt og solopvarmes. Ideen var så at benytte denne som sæssonlager, men jeg ved ikke helt om det holder i praksis. Jeg kunne nok leve med at det var lidt halvlunkent vand at svømme i om vinteren men det bliver noget bøvl hvis jeg skal tage mine morgenture i 70 grader varmt vand om sommeren.... Jeg må nok spekulere lidt mere over denne... :-)

 Henning, Lolland

Varmetabet nedad bestemmes af hvor dybt grundvandet er. Hvis der ikke er så langt til grundvandet, så er det ikke så godt, fordi vandet leder varmen bort - det gør jorden slet ikke i samme grad. Vist vil en del af varmen forsvinde nedad, men det er et spørgsmål om nogle år, før det stabiliserer sig.



Hvis man graver en tank ned i haven, vil varmetabet være til alle sider, også opad. Fordelen ved at have det under huset er at man begrænser tabet til at en stor del af varmen forsvinder netop ... op i huset. Og om noget af det forsvinder er ikke afgørende, for der er masser af varme at tage af om sommeren, og det er så stor en masse du har adgang til (flere hundrede kubikmenter), så der går lang tid før varmen damper af.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej igen. Jeg kan godt følge dine argumenter. Desværre har vi et temmelig højt vandspejl her på matriklen, så det foreslået sæsonlager vil nok ikke have en særlig høj virkningsgrad. I første omgang afgrænser jeg mig fra et sæsonlager, så må jeg se om det kan etableres efterfølgende på fornuftig vis.

 Henning, Lolland

Ang. dimensionering af varme/køl.

Dit hus er yderst isoleret - gæt uden køling og opvarmning:
Hvad vil din rumtemperatur være, min, max, gennemsnit ?

Jeg gætter på, at du vil få ret små indendørs temperaturudsving over året,
og kan nøjes med ganske lidt køling og ganske lidt opvarmning.

Har en ingeniør regnet på det ?

hilsen tommelfingre
Jeg er egentlig ikke så bange for opvarmningen, det er mest afkølingen.... Jeg har nogle meget store glaspartier mod syd, og intet tagudhæng så jeg gætter på at der kan blive 40 grader indendørs en varm sommerdag uden køling.....

Jeg har dog besluttet at problemet kan løses, så nu bygger jeg huset færdig og tager bestik af situationen derefter...

Jeg har ikke fået lavet enrgiberegninger endnu.


 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis