væske i solfanger

Jeg har solfanger til varmt brugsvand
Men den mangler væske - og det har jeg , men jeg kan ikke få det pumpet ind/op.
Jeg tilsutter korrekt (se biledet) hvor en stump kæde hænger ned.

Jeg standser cirkulationspumpen.
alligevel kommer væsken fra fangeren og ned i dunken i stedet for den anden vej.
Der må være en kontraventil - men hvor sidder den. Se vedhæftede fotos af vamtvandsbeholderens underside.
Hvem kan hjælpe??
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anlægget kan ikke selv trække vand på!
Du skal have fat i en pumpe som kan trykke det over.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har en pumpe, men der må være en ventil, der forhindrer cirkulationspumpen at pumpe varmt vand op i en kold fanger.
kurt
For mig at se, ligner det mere en studs til tømning af vvb, altså dit drikkevand. som jo har ca. 4 bars tryk på. Derfor kan du ikke pumpe væske ind.
Når du siger anlæget mangler væske, er det så fordi du kan se der ikke er noget tryk på, eller hvordan kan du se det ?

Der sidder som regel en kontra ventil, så anlæget ikke kan selv cirkulere, når pumpen ikke køre. Men så burde vandet bare "løbe" den anden vej, når du pumper det ind.

Mvh Thomas Hansen

Det var i hvert fald ikke drikkevand, der kom ud, da jeg prøvede, så jeg er sikker på, det ert den rigtige studs til påfyldning. Jeg er blot i tvivl om det er den røde hane længst til venstre, der åbner kontraventilen eller der er en af de grå til at dreje.
kurt
Kan du ikke åbne for den røde ventil, og se hvad der kommer ud - vand eller glykol? Det ville være ærgeligt at få forurenet drikkevandet med glykol ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Helt afgjort det er glukol og ikke vand

kurt
Hvor stort er trykket i fangerne lige nu ? Kontraventilen burde ikke have nogen betydning, da væsken bare skulle løbe den anden vej.

Hvis nu trykket i fangerne er større end hvad din pumpe kan klare, så kommer det jo selvfølgelig ud. Hvilken pumpe bruger du ?

Mvh Thomas Hansen

jeg bruger en Bosch - pumpe på en kraftig boremaskine.

Mon ikke det skulle være tilstrækkelig. Det var et ¨swådant arrangement, montørerne brugte, da anlægget blev installeret.

kurt
Er der ikke en udluftningsventil/skrue oppe på fangeren der skal åbnes?

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis