Træ indendørs. (Altså et levende et af slagsen)

Vi skal til at bygge nyt hus, og jeg vil gerne have et træ i stuen. Sådan et rigtig stort et, på små 7 meter i højden. Jeg skal derfor have støbt et hul i gulvet som skal isoleres lige så godt som resten af terrændækket. Så skal jeg have etableret en slange til vanding inden jeg støber dækket og hullet. Er der nogen som har erfaringer med så store planter indendørs ? Hvad skal man tænke på for at etablere et godt miljø i hullet ? Varme ?Hvilke træer kan bruges til formålet ? (og som måske ikke lige smider alle bladene hvert efterår). Nogen ideer / tanker ?

 Henning, Lolland

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at lyde smart i en fart, men måske et gartner forum ville være det korrekte sted at spørge?




Hej

har ikke forstand på træer overhovedet
Men jeg ville være bekymret for hvad skade rødderne
evt kan gøre  men det har i måske undersøgt ?

Hilsen Jan
Nej, jeg har ikke undersøgt det (endnu) men har selv haft den samme tanke. Der skulle selvfølgelig etableres en eller anden form for membran eller urtepotte således at betonen ikke vil være i direkte kontakt med den fugtige muld (ellers ville det nok gå helt galt). Jeg har tænkt på at bruge en af de her firkantede hvide tanke der har samme areal som en europapalle og som mange benytter til at opsamle regnvand. Toppen skulle så skæres af.... (Er dog noget i tvivl om at den er stor nok til et 6-7 meters højt træ...)

 Henning, Lolland

Hej Jan. Jeg har lige en tråd kørende i et forum for stueplanter, for sådan et findes skam også... Når de gode folk der har givet mig nogle råd om hvad et sådan træ kræver af vand/varme/størrelse osv. vender jeg tilbage med en opdatering.

 Henning, Lolland

Blot lige en opdatering:
Det viser sig at det ikke er så advanceret. Der findes mange muligheder for stuetrær. Mange angiver at "en stor murebalje" vil kunne opfylde mit behov, men reglen: "jo større potte, jo større træ" er gældende. Glem alt om ekstra-varme til rødderne eller anden tiltag. Automatisk vanding kan være praktisk, men ikke et must.

Jeg nedstøber en palletank hvor toppen er skåret af (sådan én som passer på en europapalle) - samt en slange til vandning og så er den ikke længere....
Jeg skal uploade billeder når jeg kommer så langt...
 


 Henning, Lolland

Lyder fint.
Må jeg foreslå at du planter et rødbede træ. For der er altid for lidt rødbeder - synes jeg. :o)(
Hej HLolland du kan jo prøve her, de ved alt om trær også til dit formål
og så har de garanti på det.
http://www.sitas.dk/default.asp?ID=471

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Så kom jeg igang med potteprojektet. Her vaskes potten ren af sønnike. Potten er ca. 116x100x95cm. Toppen skal skæres af, men først når huset er færdigt og jeg engang er klar til at plante træ i den, engang sidst i 2011 vil jeg tro. 

Potten skal placeres tæt op til de to punktfunderinger. I hjørnet kommer der en kvart-cirkel-trappe til 1. salen og som "svinger" sig rundt om træet. Omridset af hullet er ridset i sandet:

Sandpuden er næsten lige så tyk som hullet er dybt, så det tager ingen tid at grave hullet. (Med maskine altså) Hullet er nu næsten stort nok:

Vi fandt et gammel drænrør som måtte graves over og tætnes med beton før vi kunne komme videre:

Hullet er klart og afrettet i bunden:

Hullet fores med isolering, først 275mm dernæst 125mm i alt 400mm hvilket er det samme som kommer under det øvrige terrændæk. Isoleringen er af styrke 80 og vil i følge producenten synke 9mm over de næste 50 år såfremt at potten incl. træ vejer 2 tons. Vi har sat siderne direkte på afretningslaget således at det alene er bundisolering som vil synke de 9mm. Anden lag sideisolering er dog sat indvendig på selve bundpladen og såfremt denne sideisolering ikke følger de 9mm med ned må vi forvente at der opstår en 9mm revne mellem andet lag sideisolering og første lag bundisolering. Bundisoleringen afsluttes dog herefter med de 125mm isoleringsplade så eventuelle revner i bunden vil ikke få de store isoleringsmæssige konsekvenser.

De to lag isolering er nu lagt i sider og bund:

Sandet er stampet til rundt om isoleringen og potten er sat i. Putten er helt flad og jævn i bunden så vi besluttede at droppe at støbe betonplade i bunden. Trykket fra potten burde være jævnt fordelt alligevel. Færdig gulvhøjde bliver ca 2-3 centimer under pottens top.

Der kommer et par billeder mere af projektet i en af de kommende uger, men selve tilplantningen mv. må I nok vente et lille års tid på....

 Henning, Lolland

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis