Træ indendørs. (Altså et levende et af slagsen)

Vi skal til at bygge nyt hus, og jeg vil gerne have et træ i stuen. Sådan et rigtig stort et, på små 7 meter i højden. Jeg skal derfor have støbt et hul i gulvet som skal isoleres lige så godt som resten af terrændækket. Så skal jeg have etableret en slange til vanding inden jeg støber dækket og hullet. Er der nogen som har erfaringer med så store planter indendørs ? Hvad skal man tænke på for at etablere et godt miljø i hullet ? Varme ?Hvilke træer kan bruges til formålet ? (og som måske ikke lige smider alle bladene hvert efterår). Nogen ideer / tanker ?

 Henning, Lolland

Vi skal til at bygge nyt hus, og jeg vil gerne... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay, i har godt nok undersøgt og gennemtænkt projektet til prikke....

Og super godt med alle de billeder...
Det er godt nok et spændende projekt!! Jeg glæder mig til at se det færdige resultat. Har du besluttet hvilket træ det skal være?

Ps:Huske at tætne for radon.

Venlig hilsen

Jens

Hehe ... Jeg ser lige du også har en tråd om radon-sikring. Det havde jeg altså ikke lige set da jeg skrev min Ps-kommentar.

Det var altså ikke et forsøg på at være Karl-smart, og det lader til du er opmærksom på det.

Venlig hilsen

Jens

Jeg har, som du indikerer, husket at der skal tætnes for radon, men det er jo sådan noget jeg godt kunne glemme i farten, så mange tak for reminderen.

Jeg er dog endnu ikke helt kommet frem til hvordan sikringen skal laves, mest fordi jeg ikke har prøvet at radonsikre noget som helst endnu. Jeg tænker dog at konstruktionen må kunne tætnes på samme måde som man tætner indføringen af kloakrør osv. Dvs. med en eller anden form for fugemasse. Der burde vel være et standart produkt til dette formål i handlen.

Selve urtepotten, antager jeg, tillader ikke radon at trænge igennem, så jeg formoder at sikringen blot består i at fuge samlingen mellem urtepotte og terrændæk.

Vi har ikke helt besluttet os for hvilket træ vi skal have stående, men overvejer stærkt et oliventræ.


 Henning, Lolland

Annonce
Når man har været med til at fælde et træ. så syntes jeg at sådanne en palletank virker noget klejn til et så stort et træ. Rodnettet har ca samme størrelse som kronen. og ofte meget større.
Men sjov ide med et træ indendøre.

Jacob
Ja du har en pointe. (Har selv fældet en del trær i forbindelse med projektet)
Men der er at par ting ved indendørs trær som gør at de ikke behøver et helt så stort rodnet. Dels er der ingen vindpåvirkning og dels er du nød til at tilføre træet de næringsstoffer som det behøver "kunstigt" eksempelvis via vandningen. Træet kan derfor trives fint med et mindre rodnet end hvis det stod i fri natur.

Hvis du køber et træ i den størrelse til omplantning vil det typisk være rodbeskåret på planteskolen hvert andet år under hele sin opvækst og man har dermed tvunget træet til at udvikle et kompakt og tæt rodnet i stedet for et naturligt. 


 Henning, Lolland

Hej,
Jeg er netop ved at tegne mit hus, og har også bestemt at der skal være noget lignende i min stue - plantekumme med ca. 4 m højt træ.
Lad høre hvis du nærmer dig hvilke træer der kan tåle at stå indendøre uden at smide bladene. I starten var tanken at vores skulle være en palme (de kan jo tåle varmen) men tror det bliver lidt forkert i udtrykket. Er nu faldet for en japansk løn, men den er jo løvfældene - så ved ikke rigtig - men fantastisk i farverne...
Hvad med evt. at lægge et par snurrings-stroppe under og op, sådan at det til den tid kan hjælpe til få tanken op igen.
Jeg tænker, at den nok godt kan sætte sig noget, udvide sig til siderne, med vand og træ og jord. Ikke at man skal kunne løfte hele badulen på en gang.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Roselina: Jeg har tidligere snakket med nogle botanikere omkring projektet, og jeg har opfattelsen at hvis man har en palletank til rådighed (ca. 1,2 x 1 x 1m) skulle der være en god del valgmuligheder med hensymt til 4-5 meter høje planter. Jeg er egentligt ikke rigtig kommet videre med valget af selve træsorten (selvom jeg kunne tro at et oliventræ ville gøre sig godt), men har blot koncentreret mig om selve konstruktionen som desværre volder mig en del problemer (Se forklaring sidst i denne post) Meld MEGET gerne tilbage i denne tråd om dine valg/overvejelser omkring valg af træ/plante....

@KentAJ: Jeg har ikke tænkt mig at tage højde for at palletanken skal op. Dels fordi at enten er man glad for "urtepotten" eller også er man ikke og så kan tanken blot fyldes op med fyld/beton hvorefter der etableres gulv henover - men også fordi at "løfteanordninger" formentlig ville være svære at udføre således at de er radonsikre. Jeg må dog tage højde for at træet kan gå ud og at det derfor kan blive nødvendigt at skulle løfte det døde træ ud af potten og løfte et nyt på plads. Jeg vil derfor armere gulvet ekstra i området omkring potten.  

- Og så lige en hurtig opdatering af selve projektet. Alt var fint en stund som det kan fornemmes på billederne herover, men så kom efteråret og vinteren og det viste sig at vi havde varierende vandspejl på vores grund hvilket medførte at der stod vand i bunden af hullet her først på året og hele konstruktionen blev så omdannet til en flydende urtepotte i stedet: En ommer !

Jeg har nu udtænkt og beregnet en ny løsning som indebærer at der støbes en betonkasse hvis massefylde gør at den ikke vil kunne flyde selv ved et højt vandspejl og urtepotten og isolering placeres i denne betonkasse. Noget mere omstændigt, men det er nødvendigt. Jeg forventer at støbe i starten af Juni, så flere detaljer og billeder til den tid......

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis