sæbebehandling igen igen !!!

Jeg har læst og læst og læst om sæbebehandling på nettet og her i forumet.. men forstår det ikke...!!!

Jeg har en egeskænk og et egetræsbord fra samme firma, sæbebehandlet - skænken bliver naturligvis ikke slidt nær så meget, så den er stadig pæn "hvid"  men spisebordet bliver efterhånden mørkere..

Jeg har nu 2 gange prøvet at lave en grød af sæbespåner, og smurt det på bordet.. ladet det sidde første gang 10 min   anden gang lod jeg det tørre ind.. men det bliver brunligt, og er lige til at tørre af igen.. borde bliver kun mørkere og mørkere.
 
Meningen var jo det skulle blive hvidt... Hva gør jeg forkert..!!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad jeg har forstået bliver træet ikke lysere af sæbespåner, vi har et ludbehandlet gulv og fik afvide at hvis vi ville holde det hvidt/lyst, skulle vi bruge en hvid tonet sæbe.
Vi bruger Trip Trap hvid sæbe, det er selvfølgelig lidt dyrere end sæbespåner, men fungere rigtig fint, og sådan en dunk holde længe. De første gange skal det være en ekstra kraftig opløsning
Hmm.. syntes bare at alle vejledninger om emnet, siger det bliver hvidt med alm sæbespåner..

Jeg har kigget på bla, triptrap´s hvide sæbe.. men jeg syntes det virkede meget tyndt og troede det var til daglig rengøring.

Men du mener altså jeg godt kan lave en grød af det til mætning og hvidtning af mit bord...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
nej det bliver ikke en grød, men på vores i forvejen lyse gulv lysnere det rigtig godt.
Er heller ikke sikker på hvordan ege træ reagere, det egetræ jeg har er også blevet lud behandlet, så det er rimeligt hvidt
Et egetræsbord der er købt som behandlet med hvidpigmenteret sæbe skal selvfølgelig have sæbe med hvid pigmentering i for at opretholde sin farve. Hvor "tyk" blandingen er, er ikke så vigtigt så længe "sæbe-koncentrationen" er høj. Så løsningen er at få fat i noget sæbe med hvidpigmentering. mærket er ligegyldigt...
Tja.. det lyder jo endeligt logisk nok...! Jeg troede sæbespåner kunne gøre det, men jat jeg gjorde det forkert..

Tak for svarene, jeg vil prøve med Hvidpigment sæbe...!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Det er en rigtig dårlig ide at lade sæbespånerne tørre ind i træet, men gjort er gjort. Det lyder som om at du ønsker dit egetræsbord nærmest hvidt og det er lidt svært med egetræ, der er en mere mørk træsort, men du kan jo snyde naturen ved at tilsætte en lille smule (og jeg mener en lille smule) titanhvid til din sæbe, så skal det nok blive hvidt. Prøv det, der kan ikke ske andet end at du bare kan vaske det hele af igen, men endelig ikke for meget, for så smitter det af, når I bruger bordet.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Jeg ønsker det ikke meget hvidt.. ikke mere end det er fra nyt.. som sagt er min skænk stadig pæn hvid, da den ikke bliver brugt på samme måde.

Som bordet står nu efter min sæbe behandling, er jeg ganske tilfreds, pænt og vand afvisende... det bare for mørkt...!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Træet kan også bleges med oxalsyre (se eks. på Borup Kemi hjemmeside)

Et alternativ er en rigtig hard core cocktail til blegning af træ bestående af en 5-1 blanding af brintoverilte (af den kraftigste opløsning som kan købes nu om stunder) og salmiakspiritus. Påføres med pensel, og sidde til det tørrer, herefter afvaskning med rent vand.

Men der SKAL anvendes åndedrætsværn og handsker, for det er skrappe sager.
Hej
1. Først koger du vandet, og lader det køle af, og så blander du hvide sæbespåner i og rører det godt op.
2. Vandet må ikke have en temperatur på over 30 Grader,når du påfører det på bordpladen. da det gør at egetræet bliver mørk, og dette kan ikke bleges igen, men skal slibes ned.
Kunne det tænkes at du måske havde vasket bordet af først med vandet varmere en 30 grader og derefter skænken, og på det tidspunkt har vandet været køligere.
Om du lader det sidde 1 eller 10 min, betyder igenting, kun at bordet nok bliver lidt fedtet af det.
Husk også at et spisebord skal vaskes af på undersiden engang imellem, da man ellers ricikere at pladen slår sig.
I det daglige kan du tørre bordet af med en fugtig klud, men aldrig med opvaskemiddel i, for så vasker du sæben af igen, altså uden sulfo.
mvh

Søren

Med venlig hilsen

Søren
Jeg er lige startet på arbejde igen efter ferien, så jeg kan ikke lige ta mig sammen til at prøve med det hvide sæbe...  men jeg tror jeg har fået en ide om hvordan det gøres nu !

At skænken stadig er hvid, skyldes nok den kun bliver tørt af ved rengøring.. hvor bordet bliver tørret over dagligt efter aftensmaden :-) men jeg skal da lige være opmærksom ang. det varme vand..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også