Skift af leje i vandpumpe...

Det var svært lige at finde det rigtige sted at placere denne her tråd.

Her til morgen stod min swímmingpool pumpe af...
Nå, men jeg havde et helt nyt filtersystem stående klar på loftet, så det er nu monteret og de 26m3 vand, bliver nu igen filtreret efter alle kunstens regler.

Jeg har adskilt den gamle motor, som var årsagen til nedbruddet. Det forreste leje i motoren var smadret.
Måske fordi der gennem årene (ca. 6-7 stykker) er trængt lidt vand fra pumpehuset og ind i motoren/lejet.
På billedet kan man se hvordan forbindelsen, der gerne skulle være vandtæt ser ud.

Hvad hedder sådan en fjedrende "pakning" og hvor kan man købe en ny?

Det forreste leje var ødelagt og sad fast!
Det bagerste viste sig at køre fint, men har et slør på max. 1 mm, er det normalt? Eller skal det skiftes?
Hvis jeg skal skifte det bagerste leje skal jeg have møllen der ses på billedet herunder af.
Er det bare at mase den af, eller er der et trick til det?

På forhånd tak for hjælpen.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tætningen hedder en axeltætning, skulle jeg mene.
Det er jo nok et spørgsmål, om det kan betale sig med en reparation.
En ny akseltætning skulle vel kunne købes, der hvor du købte pumpen.
Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan du får det skildt ad, det bedste er jo hvis du kan bruge en aftrækker.
Evt. kunne du jo nøjes med nye lejer, så holder den jo nok nogle sæsonger igen.

Spørg evt her, de kan lave næsten hvad som helst, og er experter i reperation af axeltætninger...
http://www.jps.dk/

mvh jens
Hej Jens,

Pumpen har jeg købt i Tyskland for 7-8 år siden. Jeg har ikke kunnet finde reservedele specifikt til den.

Lejerne er standard 6202 lejer. Så dem kan jeg få for ca. 100 Kr. for 2 stk.
Det er mere det med akseltætningen. Jeg ved ikke om den er utæt, eller om det er fordi det forreste leje var gået, at der er kommet en smule vand forbi og ind i lejet. Altså i forbindelse med rystelser f.eks.  Ved nedbruddet af lejet.
Der var ikke vand i motoren. Og den var heller ikke fugtig indeni.

Så jeg tror bare jeg prøver at skifte lejerne og ser hvad  der sker.
Når jeg er færdig med pumpen, skal den pakkes ned og gemmes til den nye evt. står af, så der kan teoretisk gå flere år inden den kommer i brug igen.

Tak for linket... men jeg tror at det bliver for dyrt i forhold til nyindkøb, at få dem til at se på tingene. En ny pumpe kan jeg købe for godt 1500 Kr. plus forsendelse fra Tyskland.
Så jeg holder mig til 100 Kr. løsningen.

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Jan

Der er en stor risiko for at lejet er gåe pga. vand, så jeg vil råde dig til at skifte pakdåsen/akseltætningen. KE-Burgmann har heelt sikkert en der passer. De kan så vidt jeg husker købes hos sanistål.

Normalt sidder de med en gummibøsning på akslen og kan være sværre at få af, når den nye skal på kan du smørre med lidt opvaskemiddel.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming,

Tak for det. Jeg vil prøve at finde en nyt.
Det kan nok godt betale sig.
Og ganske som du skrev skulle der mokses lidt med det for at få den af akslen.
Men af, det kom den

Med venlig hilsen

Jan

Velbekom dig, det er somme tider lidt letter at moskle med noget, når man ved at det er sådan det skal gøres

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis