Træbeskyttelse af bundrem / fodrem

Hej.

Jeg har savet ud til træskellettet på værkstedet, men før jeg sætter det sammen, og menterer det på mit støbte fundament, vil jeg gerne træbeskytte fodremmen, der er af gran.

Jeg lægger naturligvis asflaltpap (a la tagpap - hedder "syllpapp" her i Sverige, og betyder sålpap) under før jeg påbegynder monteringen af bundremmen. Men i alle byggeanvisninger står der at man skal bruge trykimprægneret træ NTR/A til bundremmen, hvilket jeg dog ikke har tænkt mig af to årsager.
For det første bruger jeg uhøvlet træ (hele tommer) så dimensionerne passer ikke, hvis jeg pludselig skal til at bruge høvlet NTR træ.
For det andet kan det ikke vvære rigtigt at man SKAL bruge trykimprægneret træ, for at få et holdbart resultat, da der er talrige træhuse her i området der er bygget for mere end 100 år siden, der ikke er rådnet op, som ikke har trykimprægneret trå i konstruktionen.

Det skal nævnet, at der er et udhæng på huset, på 60 cm, og to af siderne har i øvrigt halvtag. Desuden er fundamentet jo bygget på et relativt tykt lag kapilarbrydende, så optrængende fugt skulle der ikke være.

Så hvilket træbeskyttelse, hvis nogen, ville i anbefale. Jeg havde selv tænkt på at male det med en koldpresset linolie, der er tilsat et svampedræbende middel.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gran er selvimprægnerende fordi der er massevis af harpiks i veddet.
Hvis træet er ordentligt tørt når du bygger det ind, og det er beskyttet mod fugt af beklædning og murpap. Ja så holder det nærmest evigt.
Men barken skal af.
Ja, gran har jo den store fordel, at det er meget formstabilt og ikke optager ret meget fugt. Men gran har det meget dårligt med jordkontakt. Gran i eller tæt ved jord kan således ikke anbefales til konstruktioner, der er tiltænkt lang holdbarhed.

Hvis jeg var dig ville jeg give fodremmen en gang grøn kobber. Om man kan få det i Sverige ved jeg ikke, men Træ Nord har det på programmet herhjemme.

Et alternativ, der vil passe godt til et svensk hus og din hensigt med at male med linolie vil være at give remmen en gang trætjære. Trætjære fungerer rigtig fint sammen med linolie (tjæren kan opblandes i linolie) og trætjære kan købes overalt i Sverige
Tusind tak for svarene.

Lars ON: Hvilket blandingsforhold skal man have imellem linoile og trætjære? Skal der blandes terpentin i?


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Kold er trætjære ret tykflydende og svær at trække ud. Linolien blandes i trætjæren for at give det en rimelig konsistens så man kan trække det ud og tjæren kan trække ind i træet. Så blandingsforholdet er lidt en smagssag men 1-1 er nok ganske almindeligt.

Opvarmning hjælper også på konsistensen, så et vandbad evt. i kombination med linolie er fint.

Terpentin kan også blandes i. Men kan det undgås er det at foretrække, da terpentin jo blot er et opløsningsmiddel, der ikke i sig selv har positive beskyttende egenskaber, måske tværtimod.

Men derudover er jeg sikker på, at den lokale trætjærehandler i Sverige kan give dig en god forklaring på hvordan tjæren bedst anvendes.

P.S. Terpentin og opvarmning kan naturligvis ikke anbefales aht brandfare.
Linolien, der bruges bør være til udendørsbrug, med svampemiddel i (fungicid) selvom tjæren også fungerer som fungicid.

Se eks.: http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=46
 

Tak for det.

Tror i reglen det med at sikre bundremmenmod råd handler meget om, at sokler tit er så lave, at sneen kommer op over den, og at det dermed kommer til at stå vand på kanten af fundamentet. Min sokkel er ret høj.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Jeg tror dine betragtninger er helt korrekte. Drivesne og regnopsprøjt er uden tvivl væsentlige forhold.
Vi har også et lidt over100 år gammel træhus i Sverige på grænsen til Småland. Det står på en kampestenssokkel. I den ene ende er soklen omkring 50 cm. I den anden ende er soklen ca. 130 cm. På nordsiden i den høje ende er den del af sålremmen man kan se under yderbeklædningen helt ren uden den har været behandlet. I den lave ende kommer der grønalger på i løbet af vinteren.
Jeg var sådan set lidt imod at behandle træ der har klaret sig uden behandling i 100 år, men valgte sidste år at rense remmen i den lave ende og give den en gang grøn kobber. Valget af grøn kobber skyldes primært, at jeg havde en bøtte stående, da jeg besluttede at gøre noget ved det. Skulle jeg i gang med en planlagt renovering af udendørs træværk på huset ville jeg også bruge trætjære af respekt for huset.
Det lyder som en rigtig god ide at bruge tjære og linolie. Du kan godt blande terpentin i, men husk det skal være vegetabilsk terpentin.

Har du ikke mod på det, da tjære jo er meget tyktflydende at arbejde med, og derfor bør varmes op inden du begynder, så findes der et færdigt produkt, tjæreolie, der er klar til brug.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også