Kan man bejdse dette gulv?

I vores stue ligger et ahornparketgulv, der muligvis er behandlet med en "hvid sæbe". Gulvet er ikke lige vores stil, så der skal gøres noget. Der er gulvvarme under parketgulvet. Kan man bejdse det med en sort bejdse, så træets struktur stadig kan ses, på trods af at det er behandlet? Kan man udføre arbejdet selv, og bliver det pænt? (altså ordentligt lavet - jeg HAR tænkt på at gulvet bliver meget mørkt ;-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det først har fåer sæbe, så tror jeg det bliver rigtig svært, det vil kræve at sæben kan komme op af træet.
mvh jens
For så vidt enig med Jens.

Måske kan en grundig behandling med trærens og eller salmiakspiritus affedte gulvet tilstrækkeligt, men det vil nok kun en prøve kunne afklare (Prøven kan naturligvis laves med en tilnærmelsesvis klar bejdse, hvis ikke det er muligt at lave en prøve et uset sted). Hvis ikke det fungerer er sidste udvej nok en afslibning.

Husk at gulvet skal overfladebehandles efter bejdsning eksempelvis med lak.
Hvis gulvet er sæbebehandlet skal du først have sæbelaget af. Hvis du gerne vil bejdse dit gulv kan det godt lade sig gøre, men gulvet skal lakeres efterfølgende for at det kan holde. Bejdsen alene kan ikke gøre det. Noget helt andet er at hvis du først bejdser dit gulv har du ingen mulighed for at få det af igen, bejdsen trænger så langt ind i gulvet at det ikke kan slibes af ...

Mit forslag til dig er en mørk olie, så kan du forsøge dig frem og se hvor mørkt du ønsker gulvet og du kan altid slibe det af igen, hvis du om nogle år skulle fortryde og ønsker lyse gulve igen.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Tusind tak for jeres svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis