Nyt Batteri og Hvad Så ?

Jeg har spildt penge sidste år på et batteri der allerede er dødt så nu skal jeg ha et nyt.

Det er til en Husbåd (Ombygget Kutter) der ikke sejler særligt meget, så derfor vil jeg køre uden om batteriet når vi ikke sejler.

Jeg har følgende ladere :

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2728&Grp=&n=10
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=13268
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=PAA300F-12&x=0&y=0

og har set på følgende 2 batterier, der har en pris på under 8 kr pr Ampere (eks 850 kr for 120 A)

Biltema :8031201 - 120 Ah for 849 kr
http://www.bue-net.dk/product_info.php?cPath=1_73&products_id=3848

Hvordan behandler man batteriet om vinteren når det overhovedet ikke bliver brugt og hvordan behandler man det når man næste aldrig bruger det ?

Det skal bruges til at starte motoren (en Gammel BUKH 64 hk Diesel motor) og til strøm når vi sejler.

Hvis vi for en sikkerhedsskyld skal ha 2 batterier. F.eks en af ovenstående til forbrug og  et mindre til at starte motoren.
Hvilket kan vi så vælge til start batteri ?

Ved godt at det måske er lidt dumme spørgsmål men gider ikke bruge 1000 kr på et batteri der holder en sæson

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej

Go' Sommer
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er problemet anderledes en det man har med f.eks. en veteranbil?
Mine gamle køretøjer overlever fint vinter efter vinter uden at akkuerne dør. De står godt nok inde og frostfrit, men selv om de udsættes for frost, går de ikke til HVIS DE VEL AT MÆRKE ER FULDT OPLADEDE, når de stilles hen.
Hvis en akku er helt eller delvist afladet, når vinteren sætter ind, sker der en betragtelig nedbrydning, hvis den ikke bruges vinteren igennem.
Nu er en BUKH jo ikke ikke den nemmeste sag at starte især som kold , så der ville jeg vælge et meget slagkraftigt batteri evt et at de moderne gel typer, f.eks. Optima. Jeg har en sådan i min gamle V8, og den virker meget overbevisende, uanset hvor længe bilen har stået og gloet. Bilen har mekanisk benzinpumpe, hvorfor den skal snurre ret længe, før der er benzin i karburiden, men det er aldrig et problem.
I en båd, der måske oven i købet ikke benyttes om vinteren, er der næppe frostfrit, men hvis der er adgang til landstrøm, er det anbefalelsesværdigt at sætte en elektronisk lader på, f.eks. noget i retning af en Ctec, men den kender du sikkert i forvejen.

Jeg har en ældre Range Rover 2,4 VM diesel, som er lige så bøvlet at starte som en Bukh, som ofte får lov til at stå og flyde udenfor om vinteren ofte en hel uge ad gangen, men jeg sørger for at generatoren er i orden og akkuerne opladede, og hvis ikke jeg fjoller med lys og andet, er den altid på dupperne, så det skal også kunne lade gøre for dig og din båd.
Den kører nu på 5. år med et par billige akkuer fra Harald Nyborg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg køber AGM batterier.. De kan bruges til forbrug og start. Nogle gange har Tempo-bådudstyr et godt tilbud.. Måske også Hellers i Kastrup.
Men uanset om du køber det ene eller andet.. Så må der slet ikke være noget forbrug på det når det står stille. DVS den ene polsko af eller en afbryder der bryder kredsen tæt på batteriet.
Dernæst skal det være fuldt ladet.

Hver gang du aflader et batteri forkorter du levetiden med 50% - med aflade mener jeg langt under hvad det er bygget til.
har du et 120 ah batteri kan du bruge ca. 60 ah før det skal lades.. Der er batterier som kan tåle dybere afladning end 50% men alligevel slider dybe afladninger på levetiden.

Der skal meget hård frost til at fryse et fuld opladet batteri - et afladet fryser til i en alm. dansk vinter.

Så lad jævnligt og lad være med at aflade for meget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En BUKH motor på 64 hk ?

Hmmm er der nogen der kan fortælle noget om den ???

Troede i min naivitet ikke at der var lavet BUKH motorer over ca 50 hk. Ihvertfald ikke siden begyndelsen af 60´erne eller deromkring

Den må være MEGET gammel....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Folienr.:  1909
 Dimension (m):  9,05 x 3,23 x 1,68
 Tonnage:  8,20
 Bygget:  1965
 Værft:  Jyllinge
 Hovedmaskine:  BUKH 64 hk
 Spil:  Net-Op garnhaler med 2 bolde
 Nettromle:  på siden
 Last:  Tørlast
 Elektronik:  2 x SP Sailor VHF - Koden ekkolod - Furuno radar - Shipmate CP32 plotter - Navico autopilot
 Accomodation:  Agter
 Diverse:  Nyt dæk i 2003 - rustfri hovedgalge - oliefyr - sælges med BT og KW men uden rettigheder - gerne bytte med 23 fods jolle uden rettigheder
 Pris DKK:  Forsøger bud
 Ingen garanti for specifikationerne.

Shortcut - du kan ihvertfald købe denne fra 65 med den nævnte motor.
Ellers ved jeg ikke så meget om Buhk - faldt i anden anledning blot over denne annonce.
Annonce
Det kan være en motor fra en BUKH 554 traktor fra 60erne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak ....så blev jeg så klogere......

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej
Vi har også tidligere købt de dyre marine batterier, men for 4 år siden prøvede jeg at købe de helt billige almindelige bil-batterier i Harald Nyborg - jeg tænkte - til omkring 300 kr. pr. stk. er det sku ok at de kun holder een sæson - men de fungerer fint endnu !.
1 på 60 amp kun til startbatteri og et på 88 amp kun til forbrug. Vi kører med et separationsrelæ som altid lader på startbatteriet først og dernæst på forbrugsbatteriet
Vi har aldrig haft problemer.
Batterierne udtages naturligvis til vinteren, lades fuldt op og står frostfrit i den periode.
Det er bare mine erfaringer - med en 20 HK Bukh forøvrigt :-)
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Summa Sumarum :

Billige Batterier er OK

Når Batteriet står stille må der overhovedet intet forbrug være på det - det skal kobles helt fra
Samtidig skal det være 100 % opladet
Det skal lades op ca 1 gang om måneden

Helst frostfri opbevaring, men et fuldt opladet batteri kan sagtens tåle en alm. dansk vinter.

Det var vist hoved trækkende i denne tråd

Kom endelig med ændringer, hvis der er noget jeg har misforstået
det lyder fuldstændigt korrekt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis