Er problemet anderledes en det man har med f.eks. en veteranbil?
Mine gamle køretøjer overlever fint vinter efter vinter uden at akkuerne dør. De står godt nok inde og frostfrit, men selv om de udsættes for frost, går de ikke til HVIS DE VEL AT MÆRKE ER FULDT OPLADEDE, når de stilles hen.
Hvis en akku er helt eller delvist afladet, når vinteren sætter ind, sker der en betragtelig nedbrydning, hvis den ikke bruges vinteren igennem.
Nu er en BUKH jo ikke ikke den nemmeste sag at starte især som kold
, så der ville jeg vælge et meget slagkraftigt batteri evt et at de moderne gel typer, f.eks. Optima. Jeg har en sådan i min gamle V8, og den virker meget overbevisende, uanset hvor længe bilen har stået og gloet. Bilen har mekanisk benzinpumpe, hvorfor den skal snurre ret længe, før der er benzin i karburiden, men det er aldrig et problem.
I en båd, der måske oven i købet ikke benyttes om vinteren, er der næppe frostfrit, men hvis der er adgang til landstrøm, er det anbefalelsesværdigt at sætte en elektronisk lader på, f.eks. noget i retning af en
Ctec, men den kender du sikkert i forvejen.
Jeg har en ældre Range Rover 2,4 VM diesel, som er lige så bøvlet at starte som en Bukh, som ofte får lov til at stå og flyde udenfor om vinteren ofte en hel uge ad gangen, men jeg sørger for at generatoren er i orden og akkuerne opladede, og hvis ikke jeg fjoller med lys og andet, er den altid på dupperne, så det skal også kunne lade gøre for dig og din båd.
Den kører nu på 5. år med et par billige akkuer fra Harald Nyborg.