Nyt Batteri og Hvad Så ?

Jeg har spildt penge sidste år på et batteri der allerede er dødt så nu skal jeg ha et nyt.

Det er til en Husbåd (Ombygget Kutter) der ikke sejler særligt meget, så derfor vil jeg køre uden om batteriet når vi ikke sejler.

Jeg har følgende ladere :

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2728&Grp=&n=10
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=13268
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=PAA300F-12&x=0&y=0

og har set på følgende 2 batterier, der har en pris på under 8 kr pr Ampere (eks 850 kr for 120 A)

Biltema :8031201 - 120 Ah for 849 kr
http://www.bue-net.dk/product_info.php?cPath=1_73&products_id=3848

Hvordan behandler man batteriet om vinteren når det overhovedet ikke bliver brugt og hvordan behandler man det når man næste aldrig bruger det ?

Det skal bruges til at starte motoren (en Gammel BUKH 64 hk Diesel motor) og til strøm når vi sejler.

Hvis vi for en sikkerhedsskyld skal ha 2 batterier. F.eks en af ovenstående til forbrug og  et mindre til at starte motoren.
Hvilket kan vi så vælge til start batteri ?

Ved godt at det måske er lidt dumme spørgsmål men gider ikke bruge 1000 kr på et batteri der holder en sæson

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej

Go' Sommer
Jeg har spildt penge sidste år på et batteri der... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et forbrugsbatteri, der også kan bruges som startbatteri = AGM batteri. Var det kun et forbrugsbatteri, så er et GEL batteri en smule bedre. Disse batterier behøver du ikke at rende og lade på i tide og utide, når der ikke er forbrug. Det aflader næsten ikke i modsætning til alm startbatterier. Desuden kan det tåle at aflades 80 % imod 50 % for startbatteriet. Holder derfor i mange sæsoner. Desuden ingen risiko for syreudslip.

Lader: CTEK. Den kan iøvrigt være tilkoblet hele tiden, hvid det er muligt at forsyne.





 

Hvis du lader dem 1 gang pr. måned og de de kun skal bruges til start samt forbrug når motoren kører, ville jeg ikke bruge penge på et Gel eller AGM batteri. Desuden lyder det til at være en langsomt sejlende båd, så der er heller ikke noget argument mht. til Slag og vibrationer. Et tilpas stort almindeligt startbatteri bør være fint, eller 2 mindre hvis du vil være sikker.

Ingen tvivl om at AGM er bedre men de koster en formue.

mvh Nikolaj

Hellers.dk har et 100 ah AGM på tilbud til 1099 kr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

njensen hvad siger du til Biltema modellen (Biltema :8031201 - 120 Ah for 849 kr) når batteriet kun skal bruges til start af motor og forbrug når vi er ude og sejle. Sejlads foregår meget sjældent eller har ihvertfald gjort det de sidste 3 - 4 år.

Det ser da umiddelbart fint ud, men de skriver det er til solceller og sådan.. Hvad med at give høj starter strøm??
Dit skib krænger jo heller ikke mere end 45 grader så det kan sagtens bruges..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis