Ordet 'Tak'

Så brokker han sig igen

Men ordet 'tak' indgår åbenbart ikke i pensum på alle sejlerskoler. Det kan ellers udtrykkes i mange varianter, og findes på stort set alle sprog - Danke, Merci, Thank You, Tack...

Vi har flere gange på sommerens tur oplevet, at vi springer op af båden, griber en bådshage hver for at tage imod en for- og agterfortøjning og lige hjælpe med at gøre båden sporadisk fast, når der kommer en ny ind i nærheden af os. Eller lige hjælper med at lægge fra ved afgang.

Vi forventer hverken gavekasser med rødvin eller invitation til fraternisering, men en lille smule anerkendelse af vores indsats - ordet 'Tak' f.eks. - kunne da godt bruges.

Naturligvis er det ikke alle, der glemmer almindelig havnepli, men vi har oplevet der mange gange her i sommer.

- Og så er vi i øvrigt en smule fortørnede over, at nogle bliver overraskede over, at vi giver en hånd med tillægning. Helt ærligt, er det blevet så ualmindeligt, så er vi kommet fortvivlende langt fra de dyder, min morfar bankede ind i hovedet på mig, da jeg sejlede med ham i Nakskov Fjord for snart mange år siden.

Det kan vi sgu gøre bedre. Har vist tordnet over det i et tidligere indlæg, men det har åbenbart ikke hjulpet...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
TAK er et fattig ord men oss nemt at sige.så enig brug det noget mere.
håber da de sejler bliver glædlig overrasket .når du giver et nap med
men kom en tur til Amtoft havn (limfjorden) så gir jer sku et nap med at komme til kaj. og måske en kold pilsner.

Tak,

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Det kan jo blive en lang diskussion.
Du hjælper for at få noget for det.. Godt nok i disse tilfælde "kun" et simpelt tak.
Hvis du ved, du har gjort en forskel så skal du da bare være glad for det.

Jeg s,å for ikke så længe siden, en dame der ikke kunne starte sin knallert. Det var hedebølge og den var druknet. Jeg havde lidt travlt så jeg gik bare hen og jokkede på kickstarteren og gav fuld gas og så sprang den i gang.. Hun stirrede bare på mig da jeg gik igen - lidt fortravlet.
Jeg har også taget fortøjninger og lige sat dem løst, så båden lå på sin plads og så kunne de selv ordne resten.

Vi har også været med til at redde en 7,5 tons lejet sejlbåd i 12 til 15 m/sek sidevind som brændte sin bowpropel af og ikke kunne komme til kaj.

UDEN tak.

Typisk så er det når jeg ikke starter med at sige noget. F.eks. "skal jeg tage fortøjningerne?" eller "skal jeg lige give en hånd med?"
På tysk ligner jeg en stort spørgsmålstegn når jeg gebrokkent siger noget i retningen af "hilfe"??

Når jeg snakker får jeg altid tak... ellers ligner folk ofte nogen der både er usikre på hvad jeg vil og om jeg nu vil hjælpe eller bare kigge og score et billigt grin.

Men en ting er sikkert, jeg hjælper ikke for at få et tak - men for at gøre en forskel - som måske får andre til at gøre det samme.

Og så håber jeg virkelig at de hjælper for at få hjælp igen og for at være venlige - og ikke for at få noget for det som f.eks. tak.

Jeg vil ikke sige jer kan være stresset - men mere travl med at fortøjre i f.eks. stærk sidevind. Måske sidder agterfortøjningerne ad H til og jeg glemmer at sige tak. Og det er ikke fordi jeg ikke værdsætter hjælpen - for den tager jeg mod med kyshånd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg siger altid folk tak, hvis de har hjulpet mig med et eller andet.
Det viser at jeg værdsætter deres indsats for mig.

Men ind imellem kan det være, at man lige er travlt beskæftiget med noget andet og ikke når det før de er væk.
GRANDs historie med agterfortøjningerne er et rigtigt godt eksempel, som jeg selv kender.
Heligvis var det den hjemlige nabobåd, der hjalp og han ved, af erfaring, at vi plejer at takke for hjælpen.

Om jeg som Albino forventer et "tak for hjælpen", hvis jeg har hjulpet andre... ja naturligvis gør jeg da det.
Det er almindelig pli at være venlig overfor venlige mennesker.

Men det er typisk dansk, at være kort for hovedet og ikke gide sige tak, eller f.eks. at hilse på hinanden på broerne, eller for den sags skyld på campingpladsen. Tidligere fik man da et frisk "G´morgen" fra de fleste på vej til morgentoilettet... men det er vist en saga blot i dag.
Man kan dog være så heldig at det er en tysker man møder og så falder der prompte et "Morgen"... start dagen med et smil og et go´ morgen til dine medmennesker... det hjælper på humøret.

Vil lige bemærke, at jeg på et tidspunkt var på en arbejdsplads i Tyskland, hvor der arbejdede personer fra 13 forskellige nationer. Flere fra sydeuropæiske lande. Traditionelt gik man lige en runde i kontoret eller flyet og gav hånd og sagde god morgen til hinanden. Gerne på kollegaens eget sprog... det gav naturligvis en god start på dagen.  

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den med tysken og så det klare og tydelige "Morgen" fik mig til tastaturet.

Jeg har flere gange glædet mig over, så flittige tyskere er til at hilse god morgen, når man møder dem i Tyskland men også alle andre steder.

Har lige været til et ugelangt bilarrangement i Norge, hvor der deltog netop en del tyskere, som klart var de flittigste til at gengælde alm. høflighed, skarpt forfulgt af hollændere.

I det hele taget synes jeg tyskere i mangt og meget, i min optik, er ved at overtage rollen som englændere tidligere havde, som Europas gentlemen.

Men ellers har jeg også med sorg erfaret, at ens naive høflighed ofte aldeles ikke bliver "besvaret" bl.a. på campingpladser her i DK. Men indrømmet, jeg er heller ikke den mest trendy skabning der kan brillere med det mest trendy udstyr

Ligeledes plejer jeg at hilse i trafikken, når en medbilist har udvist en hjælpende adfærd, og på en eller anden måde håber jeg selv på, at modtage en lignende gestus når jeg har hjulpet en frem fra f.eks. sidevej eller anden låst situation.
Ikke for at opnå noget, men for at føle nogen medmenneskelighed, men det er nok mig, der har overlevet mig selv.

Er dansken ved at være så selvtilstrækkelig, uopdragen og egoistisk at man vil skide hinanden et stykke??

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej folk er ikke ligeglade - vi er bare ikke på hjemmebane når der er en der har hjulpet og vi skal sige tak.

Jeg takker da også normalt og bliver glad for et tak.. Så os og dem der gør må jo endelig blive ved, det kan jo være at det breder sig igen..

Det sidste der må ske, er at vi stopper med at hjælpe og stopper med at sige tak bare fordi andre "glemmer" det

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Vi har aldrig hjulpet nogen for at få nogetsomhelst retur.

Vi hjælper fordi vi mener, at sådan opfører man sig som sejler, og jo flere, vi kan give en god oplevelse, jo flere vil måske huske at hjælpe hinanden næste gang.

Men et 'tak for hjælpen' varmer da alligevel :o)

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Noget helt andet - off topic, men jeg vil ikke starte en ny tråd for en sidebemærkning.

Og jeg får sikkert revet hovedet af, men det må jeg jo leve med, der går ikke så meget tabt ved det

Vi lå 4 dage i Dragør, hvor vi så rigtig mange af de virkelig store sejlbåde (40 fod og større) komme ind. Med besætning i det helt rigtige sejlertøj, selvoppustelige redningsveste og - cykelhandsker

Alt foregik med militærisk præcision og til UG med kryds og slange. Ligesom når der blev lagt fra.

Vi kalder dem bovpropelhatte

De kalder sikkert os for Folkevognsmatroser

Når vi selv lægger fra, vurderer vi lige vinden, starter motoren, tager fortøjningerne, skubber fra kaj og så er vi ude. Ofte sidder vi på kahytstaget med én fod på rattet og én på gashåndtaget, inden vi er kommet udenfor molehovederne.

De store både er afsindigt flotte og garanteret enormt lækre nede om læ, men det er slet ikke os.

Som nogle af vores udenpå-liggere sagde på Hven, da vi beklagede at vores fordæk var noget snavset efter en børnefamilie: Jamen det er da også en LYST-båd.

Og det havde de jo ret i. Hvis hele turen skal gå op i at holde båden i salgsklar stand og selve sejladsen er lige så mentalt anstrengende som en arbejdsdag, hvor blev LYST så lige af?

Nå, det var et sidespring, men det skulle altså lige ud, lev med det

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vi lå på havnen i Marstal og der kom i lidt god vind flere store både ind - nogle stykker som du beskriver Albino, men der var især en som ikke havde det taktiske i orden. Det tog en time og familien blev virkelig uvenner. Flere ting gik op i hat og briller, fendere kom ikke på plads og båden blæste hen hvor den ville.
Sådan et skib vejer vel 5 til 10 ton og rigge tager vel lige så meget vind uden sejl som vi gør med sejl. og så er hele skuden høj og fanger også vind.
Jeg tror ikke man kan lægge til på andre måder. Normalt kommer der jo ikke nogen og hjælper dem fra broen af... vel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hva´ pokker Albino... hvad er der nu galt med selvoppustelige redningsveste og cykelhandsker?

Det har jeg da også, selvom det er sjældent at jeg har vesten på når jeg kører på cykel, altså medmindre det er en H2O SCO, og handskerne på, når jeg sejler

Ikke desto mindre er det faktisk rart at have et par handsker på, når der skal tumles med skøder og fald en hel dag i frisk vind. Og det kunne der jo være et par stykker der skal på en sejlbåd...

Men jeg kan da godt forestille mig at sådan en "røvskubberentusiast" ikke har så meget brug for handsker når der sejles. Det er jo begrænset hvor mange vabler man får i hænderne af at skubbe til gashåndtaget med den ene hånd og styre med den anden, fra sin plads i "udsigtssofaen"

Og sådan kan vi jo drille hinanden

Jeg tror ikke du ville bemærke min selvoppustelige vest, da jeg jo kun sejler i en lille Solus 24, så den beholder jeg bare på.

Go´ søndag til dig...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja lidt hyggedril er ikke så tosset

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis