Hej DS
Kort fortalt give en brøkdels rig mange trimmuligheder i forhold til en masterhead. Det betyder også at den kræver mere justering end masterhead. Speciel hvis den er rigget med bagstag frem for agterstag.
På en masterhead behøver man ikke fortage de store mastetrim på læns kontra bidevind, udover at hales i agterstage, hvorimod en brøkdelsrig skal ændres fra bagudhældning på bidevind til lodret på en læns - og iøvrigt justeres løbende under hele vejen fra læns til bidevind.
Af hensyn til højden skal masten på bidevind hælde bagud på begge rigtyper, bl.a. fordi det giver større tværskibsafstand mellem forsejl og storsejl -specielt i toppen, hvorved storsejlet får mindre bagluft.
Helt generelt skal masten på en brøkdelsrig hælde ca. 20 - 30 cm bagud, hvor en masterhead står lodret eller med ca. 5 ca. baghældning. Desuden er det som GOM skrive, primært hovedsejl der trække på brøkdelsrig.
Også helt generelt kan man sige at brøkdelsrig er for kapsejlads, mens masterhead er for tursejlads.
Det skal dog ikke opfattes således at jeg mener den ene eller den anden rig er at foretrække til tursejlads, men man skal blot vide at det kræver lidt mere "trimforståelse" med brøkdelsrig for at båden sejler optimalt.
Så du kan efter min menig fint bruge den omtalte ohlsen 8:8 til tursejlads.
Jeg kan godt anbefale dig at investere i en bog fra John Mast, (ca. 200,- ) der hedder "Sejl - og rigtrim". Fantastisk let forståelig og illustrativ bog.
Desuden findes der en lille fin bog af Bent Aarre der hedder "Trim din båd". Om den kan købes endnu ved jeg ikke - den er fra 1981.
Så når du forhåbentlig køber en båd og tager hul på de ekstreme gode oplevelser det medfører, så vil du ikke fortryde at have læst de omtalte bøger.
God fornøjelse og held og lykke med dit bådkøb - uanset hvilken bådtypen du falder for.
Er selv den lykkelige indehaver af en Danboat 29 fra 1978 - det er en rigtig turbåd
med masterhead og 4.500 kg