rig og sejl ??

hej igen.
vil i gæve søfolk ikke fortælle mig lidt om  hvad fordel og ulæmper
er når en båd er brøkdels rigget. så jeg kan blive LIDT kloger på den ohlson 8:8.
jeg måske er lige ved at købe. ejeren mener det er det bedste lige netop til det skib.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der åbenbart ingen der vil give et bud på..
Jeg har sejlet med begge dele - masthead og 7/8
Jeg kan ikke mærke den store forskel i daglig sejlads men maxi 77 som er masthead trækker med forsejlet og 7/8 trækker mere med storsejlet. Eller sådan opfatter jeg det i hvert fald.

Rent praktisk har jeg oplevet at det er sværere at trimme toppe på et forsejl på en masthead, især hvis forsejlet er slidt.. Vinklen er jo mere spids i toppen og der er en tendens til den flapper som et flag på det øverste stykke (med slidt sejl)

Ellers ved jeg ikke hvad den store forskel er.. af og på med rig tager samme tid..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Godaften. Gom
ok. jamen jamen så lyder det jo som om at jeg ikk behøver at være bange for at det er noget farlig noget.
med den rig type.
måske er det der for at han sagde at det gik bedere når spilerstagen blev sat på geuenaen
når der skal sejeles læns.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hej DS
Kort fortalt give en brøkdels rig mange trimmuligheder i forhold til en masterhead. Det betyder også at den kræver mere justering end masterhead. Speciel hvis den er rigget med bagstag frem for agterstag.
På en masterhead behøver man ikke fortage de store mastetrim på læns kontra bidevind, udover at hales i agterstage, hvorimod en brøkdelsrig skal ændres fra bagudhældning på bidevind til lodret på en læns - og iøvrigt justeres løbende under hele vejen fra læns til bidevind.
Af hensyn til højden skal masten på bidevind hælde bagud på begge rigtyper, bl.a. fordi det giver større tværskibsafstand mellem forsejl og storsejl -specielt i toppen, hvorved storsejlet får mindre bagluft.
Helt generelt skal masten på en brøkdelsrig hælde ca. 20 - 30 cm bagud, hvor en masterhead står lodret eller med ca. 5 ca. baghældning. Desuden er det som GOM skrive, primært hovedsejl der trække på brøkdelsrig.
Også helt generelt kan man sige at brøkdelsrig er for kapsejlads, mens masterhead er for tursejlads.
Det skal dog ikke opfattes således at jeg mener den ene eller den anden rig er at foretrække til tursejlads, men man skal blot vide at det kræver lidt mere "trimforståelse" med brøkdelsrig for at båden sejler optimalt.
Så du kan efter min menig fint bruge den omtalte ohlsen 8:8 til tursejlads.

Jeg kan godt anbefale dig at investere i en bog fra John Mast, (ca. 200,- ) der hedder "Sejl - og rigtrim". Fantastisk let forståelig og illustrativ bog.
Desuden findes der en lille fin bog af Bent Aarre der hedder "Trim din båd". Om den kan købes endnu ved jeg ikke - den er fra 1981.
Så når du forhåbentlig køber en båd og tager hul på de ekstreme gode oplevelser det medfører, så vil du ikke fortryde at have læst de omtalte bøger.

God fornøjelse og held og lykke med dit bådkøb - uanset hvilken bådtypen du falder for.
Er selv den lykkelige indehaver af en Danboat 29 fra 1978 - det er en rigtig turbåd med masterhead og 4.500 kg
Man kan vel sige at med rullefokkens, fremkomst er der vel ikke de store forskelle, men tidligere var det ret mange mange forsejl man sejlede rundt med på en toprigget båd , der var stormfok, krydsfok, genua 1-2-3, når jeg sejlede ud i mahognyskibet. Det fyldte ret meget ombord, og var i grunden ret træls, og i svingende vindstyrker var det enten sejle med for lille forsejl eller skifte måske mange på 1 dag. En af fordelene var så at man kunne ha' en større spiler.
Personligt ville jeg foretrække en brøkdelsrig, om ikke andet så for udseendets skyld.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej Flying leth
tak for dit fyldig svar
må jeg spørge om hvad stå højden er i sådan et skib som dit og er den med stik køje?  
vil osse gerne høre om det samme i Grandoldmans båd hvis du skulle læse det her her
jeg er ca 185 cm uden fodtøj (altså høj breden er noget andet)
det ser ud som om den handel er gået i vasken med den ohlson Øv Øv 
var for langsom.
nå pyt op i masten igen og så på udkik

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Jeg er så nogle ganske få centimer højre end dig og jeg har ikke ståhøjde... Så Ann laver mad og vasker op.. jeg tørre så af.. Men når man kommer fra en 20 fod med kravlehøjde er det jo luksus.
Vi har dobbeltsent foran og så 2 køjer i "salonen" og en enkelt stikkøje i styrbords side.
riggen er masthead og derfor let at trimme. den trækker på forsejl.

Maxi 77 er lidt underrigget. dvs vi går med fuld sejføring når andre reber sejl. Tilgengæld sukker vi på vind når det hele dovner.

Vi valget den størrelse fordi vi jo begge har lidt vrøvl med rygge og ikke ville have noget for stort.. Samtidig så var der plads i prisen til at sætte køleskab og andet luksus i.. Så vi har gasfyr, selvstyrer, fast kick, lazypack og sat rullesejl på,

Så når vi skal vi havn ruller vi forsejl ind og slækker fald til storsejl og så ligger det i packen.
Vel ankommet i havnen er der frisk og kold mælk til kaffe.. og ja iskold øl og vand.

du kan se mere om maxi modellerne på maximalt.dk

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis