Afsyring af rødstensmur hjælp

Hej
Jeg er ved at bygge en garage på 8x10 meter.
Indvendig med leca og udvendig med rødsten.
Da det er store længder, og jeg ofte ikke kan arbejde hele dagen, bliver det tit til 1-2-3 rækker, og så bliver der syret af, efter en 4-12 timer efter.
Afsyringen, ser også fint ud, men stenene længere nede, hvor syren jo løber ned, ser helt cemnt-sløret ud.
Jeg vander stenene inden og efter afsyringen.
Hvad gør jeg forkert, og kan jeg få dette af igen.

mvh

Søren


Med venlig hilsen

Søren
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en forkert måde at mure på.
Du skal mure RENT.
Hvis du skal afsyre må du gøre det på en sådan måde at syrevandet ikke løber ned af det eksisterende murværk. Hold håndklæder eller andet under. Opmur i højden , f.eks 10 skifter. osv. Endeligt er det vel ikke nødvendigt at pjaske mere syre på væggen en den lige akkurat kan suge.

Men jeg tror nu godt at cementsløret kan fjernes. Om nødvendigt må du gøre hver sten ren for sig.

Afsyring af murværk:

Ingen afsyring - mur rent:

Erfaringen viser, at afsyring af murværk ofte er årsag til forskellige former for skader og især på murværk med gule mursten. Derfor bør det tilstræbes at mure så rent, at afsyring kan udelades. Lidt mørtelrester hist og her behøver ikke at virke skæmmende på en blank mur, og hvor murværket er udsat for slagregn vil mørtelresterne afvaskes med tiden.

Der er inden for de seneste år set mange eksempler på større murværksbyggerier, som ikke er blevet afsyret, og dette lykkes bedst på murværk med gullige sten, idet mørtelrester er mindst synlige på sten med denne farve.

Saltsyre må ikke anvendes indvendigt og må ikke anvendes på specielle typer mursten (moccasten, blådæmpede sten mv.); forhør altid hos teglleverandøren.

Foretages afsyring på indfarvet mørtel skal ekstra påpasselighed udvises.

Ved afsyring af murværk forekommer der ofte forskellige former for skader, eksempelvis gråligt mørtelslør på mursten efter for tidlig afsyring, nedbrydning af fugernes overflade mv.

Afsyring:

Hvis det er nødvendigt at foretage afsyring anbefales dette på følgende måde:

Før afsyringen børstes murværket med en tør, stiv kost for at fjerne løse mørtelrester.

Fastsiddende mørtelrester kan fjernes med en træpind, der bruges som mejsel.

Det er vigtigt, at også vandrette flader gøres rene, f.eks. hvor der er tilbageliggende fuger, således at der ikke ved afsyringen tværes mørtelrester ud på stenfladerne.

Muren børstes med saltsyre fortyndet med vand i forholdet 1:20 og hellere større fortynding end mindre. (Koncentreret saltsyre indeholder 30% HCl. Dvs. at en 1:20 opløsning svarer til 1,5% HCl.)

Det er vigtigt, at der bruges så lidt syre som muligt, da forsøg har vist, at der bliver optaget saltsyre i murværket.

Som alternativ til saltsyren kan anvendes eddikesyre. Eddikesyre er ikke så aggressiv som saltsyre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis