Nyt bad - forskellige spørgsmål, og længere indlæg

Øv, øv - så skal der laves nyt badeværelse på 1. salen. Der var en revne i vinylen i brusekabinen og så kan vi jo lige så godt lave det hele om - men vi ville nu gerne have ventet et par år mere!!! Men pyt!

Nu er det hele næsten revet ned, og så står opbygningen for tur. Nettet er søgt tyndt for oplysninger om opbygning osv., så vi føler os rimelig godt rustet til at gå igang, men der er et par ting jeg ikke rigtig har kunne finde svar på, og spørger derfor i dette forum, i stedet for at kontakte håndværkere allerede nu - vi vil helst lave så meget som muligt selv.

Badeværelset er pt. beklædt med profilbrædder og dampspær. Alt er revet ned, og der skal opsættes nye gipsplader efter gældende regler. Der skal lave en brusevæg i multiplader, som skal stå ud fra den "faste" væg. Er det nemmest/bedst at opsætte denne brusevæg før eller efter vådrumsgipsen er sat op? Hvis før vådrumsgipsen - så kan den fastgøres direkte på de nye spær, der er opsat, men så skal der jo laves flere "små" stykker gips, der skal sættes op. Hvis efter vådrumsgipsen - det er meget nemmere at sætte gipsen op forinden, men kan multipladerne fastgøres til 2 lag vådrumsgips (og i givet fald hvordan?)

Vådrumsmembranen skal efter gældende regler påføres i badet og 0,5 meter udenfor. Men det betyder i praksis, at den skal ud på den anden side/modsatte side - af den opførte brusevæg - eller hvad? Der kommer jo ingen vandpjask overhovedet. Det virker ikke logisk i min verden.

Vedr. gulv
Der skal lægges vinyl på gulvet igen (i kombination med en brusebund/brusekar). Skal der vådrumsmembran under vinylen, eller fungerer den som membran i sig selv (ved godt jeg kan spørge gulvmanden, men jeg vil gerne lige undersøge lidt inden jeg ringer)?

Vinylen skal vist 10 ca. op af væggen og er ca. 2 mm tyk. Der skal filt på væggene. Hvordan gøres overgangen mellem filt og vinyl pæn?

Vedr. loft:
Vi vil sænke loftet ca. 20 cm., som er højden på de nu synlige spær, vi gerne vil skjule. Hertil bruger vi vådrumsgips (der er skråvægge, så loftsarealet er ikke særlig stort). Vi vil gerne indbygge spots. og så er det jo fint der er noget "luft - men er det for meget, og skal hulrummet evt. fyldes ud? Hvad med fugt? Fiser det direkte derop?

Udgifter:
Badeværelset er en af det store poster. Vi laver så meget som muligt selv, og det bliver så størstedelen (projektet haster ikke - vi har gudskelov 2 badeværelser!!!). Der skal fliser i brusekabinen og omkring håndvasken. Filt på resten. Bademøbler óg vask bliver fra Ikea. Vandhane til vask bliver genbrug. Toilettet skal være alm. gulvmonteret standard fra Ifö, den "gamle" model er pt. på bud i Bauhaus til 1.100 kr. Der skal ikke flyttes installationer, lægges gulvvarme eller lign. Kort sagt en pæn og brugbar løsning (det er kun min mand og jeg der bruger dette badeværelse - ikke noget der skal "vises frem"). Vores eget bud på udgifter lyder på ca. 30.000 kr. (evt. + 10.000 til uforudsete dimser og dutter). Er det helt ude i skoven? Er der andre gode ideer til at holde omkostningerne nede?  (Vi betaler ikke i jysk valuta grundet arbejdsmæssige årsager)

Puha - det blev et langt indlæg, men tak for jeres tålmodighed.

/gitteln

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende projekt. Jeg vil forsøge at svare på et par af spørgsmålene.
Hvis der en skærmvæg med en bredde på min. 250 mm og højde på min. 1800 mm skal der ikke vådrumssikres på den anden side.
Det er ikke nødvendigt at udføre vådrumsmembran under vinyl (af egnede materiale vel og mærke).
Ang. multipladerne er der ikke mulighed for at lave det hele i vådrumsgips?
Skrevet af gitteln på 06 aug 2010 20:14

Badeværelset er pt. beklædt med profilbrædder og dampspær. Alt er revet ned, og der skal opsættes nye gipsplader efter gældende regler. Der skal lave en brusevæg i multiplader, som skal stå ud fra den "faste" væg. Er det nemmest/bedst at opsætte denne brusevæg før eller efter vådrumsgipsen er sat op? Hvis før vådrumsgipsen - så kan den fastgøres direkte på de nye spær, der er opsat, men så skal der jo laves flere "små" stykker gips, der skal sættes op. Hvis efter vådrumsgipsen - det er meget nemmere at sætte gipsen op forinden, men kan multipladerne fastgøres til 2 lag vådrumsgips (og i givet fald hvordan?)
Væggen laves efter gipsen er opsat.
Jeg ville også lave brusevæggen i vådrumsgips.

Vælges alligevel multiplader limes disse bare fast til gipsen.

Skrevet af gitteln på 06 aug 2010 20:14

Vådrumsmembranen skal efter gældende regler påføres i badet og 0,5 meter udenfor. Men det betyder i praksis, at den skal ud på den anden side/modsatte side - af den opførte brusevæg - eller hvad? Der kommer jo ingen vandpjask overhovedet. Det virker ikke logisk i min verden.

Det skal den heller ikke, den skal kun føres til kanten af brusevingen.

Skrevet af gitteln på 06 aug 2010 20:14

Vedr. gulv
Der skal lægges vinyl på gulvet igen (i kombination med en brusebund/brusekar). Skal der vådrumsmembran under vinylen, eller fungerer den som membran i sig selv (ved godt jeg kan spørge gulvmanden, men jeg vil gerne lige undersøge lidt inden jeg ringer)?

Vinylen skal vist 10 ca. op af væggen og er ca. 2 mm tyk. Der skal filt på væggene. Hvordan gøres overgangen mellem filt og vinyl pæn?
Der skal ikke udføres vådrumsmembran under vinylen.

Overgangen mellem vinyl og filten spartles ud.

Skrevet af gitteln på 06 aug 2010 20:14

Vedr. loft:
Vi vil sænke loftet ca. 20 cm., som er højden på de nu synlige spær, vi gerne vil skjule. Hertil bruger vi vådrumsgips (der er skråvægge, så loftsarealet er ikke særlig stort). Vi vil gerne indbygge spots. og så er det jo fint der er noget "luft - men er det for meget, og skal hulrummet evt. fyldes ud? Hvad med fugt? Fiser det direkte derop?

Der er ikke krav om vådrumsgips hvis det er loft over 2 meter over gulv, og ville ikke selv bruge andet end alm. gips hvis dette er tilfældet.

Der må ikke forekomme over 30mm luft bagved beklædningen, så denne skal fyldes ud med isolering.

Skrevet af gitteln på 06 aug 2010 20:14

Udgifter:
Badeværelset er en af det store poster. Vi laver så meget som muligt selv, og det bliver så størstedelen (projektet haster ikke - vi har gudskelov 2 badeværelser!!!). Der skal fliser i brusekabinen og omkring håndvasken. Filt på resten. Bademøbler óg vask bliver fra Ikea. Vandhane til vask bliver genbrug. Toilettet skal være alm. gulvmonteret standard fra Ifö, den "gamle" model er pt. på bud i Bauhaus til 1.100 kr. Der skal ikke flyttes installationer, lægges gulvvarme eller lign. Kort sagt en pæn og brugbar løsning (det er kun min mand og jeg der bruger dette badeværelse - ikke noget der skal "vises frem"). Vores eget bud på udgifter lyder på ca. 30.000 kr. (evt. + 10.000 til uforudsete dimser og dutter). Er det helt ude i skoven? Er der andre gode ideer til at holde omkostningerne nede?  (Vi betaler ikke i jysk valuta grundet arbejdsmæssige årsager)

Puha - det blev et langt indlæg, men tak for jeres tålmodighed.

/gitteln

Umiddelbart vil den største udskrivning være vinylen, men det skulle være muligt at holde dit budget udfra det du har beskrevet oven over.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også