Igang med at lave CNC maskine

Hej Kan se at der er en del der bygger deres egen maskine. Er der nogen der har en guide til hvordan man kommer rigtigt fra start? Hvilket udstyr skal man købe, og hvor skal man købe det? Hvad med software hvad er godt og hvad er mindre godt? Er der ting man skal tænke ind i designfasen, så man undgår problemer senere.

 Med venlig hilsen

Carsten M. Jensen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Carsten

Det allerførste du skal gøre, er at beslutte hvor stort et arbejdsområde maskinen skal have.
softwareen til at styre steppermotorerne, samt spindel, der bruger jeg mach3, som jeg personligt
synes er fantastisk, lidt uoverskueligt i starten indtil det er afprøvet, og efter at have læst flere forskellige
fora. (Det er tilmed utroligt billigt)
Jeg skal nok vende tilbage på et senere tidspunkt, når tiden tillader det

Hilsen Torben Sørensen
Hej Torben

Jeg regner med et arbejdsområde på 1000 X 2000 mm og en Z højde på 300mm.

Hvordan med at fræse 3D modeller kan man godt det med mach3, eller skal man bruge noget andet software?

Hvor får man motorer og drev, og føringer? Er det billigst i udlandet eller er der nogen herhjemme der kan leverer til en fornuftig pris.

Der skal vel også noget til at styre drevene hvordan gør man det? Kan se mange bruger et paralelt interface til PC, er der ikke noget der kører ethernet?



 Med venlig hilsen

Carsten M. Jensen

Hej Carsten

Du skal have et program til at tegne emnet i, derefter importerer du tegningen i et CAM program, hvor du lægger
værktøjsbaner til de enkelte skærende værktøjer. Det første værktøj kunne evt. være en fræser til at rette overfladen af med.
Det næste kunne så være at der skal fræses huller, firkantede, runde, ovale m.m.
Alle steder hvor der skal bearbejdes, skal der via cam programmet defineres værktøjsbaner.
I cam pogrammet besluttes også dybden af hullerne hvor mange gange der skal fræses til hullet er færdigt.
tilspændingen (hvor hurtigt fræserstålet bevæger sig igennem emnet, vælges også via cam.
Eventuelt vælges også spindelhastighed.
Når alt er færdig i cam genereres der g-koder som Mach3 så styrer. og ja Mach 3 kører via parallelport.
Nu har jeg med vilje ikke gået i dybden, kun vist et simpelt billede af hvordan det kan foregå.
Du skal jo helst ikke løbe skrigende bort, inden du er kommet igang.
Jeg skal også huske at fortælle at du skal bestemme om du kun vil fræse i træ, eller også aluminium.
Hvis den også skal kunne køre i aluminium skal maskinen være mere bastant. (kraftigere ramme, føringer der er mere solide.
Jeg skal selv til at bygge en maskine her til efteråret, og i vintermånederne, jeg har købt føringer, steppermotorer
strømforsyning, og stepperdriver, af en her på dette forum.
Kik på motioncontrolproducts.com der er alt det mekaniske jeg har.
Gå på youtube.com og søg homemade cnc router, så lover jeg dig du bliver inspireret.
Hold dig ikke tilbage med spørgsmål, Vi er alle startet fra bunden, og jeg er også selv meget grøn ang. cnc
Du kan downloade en gratis fuld version af mach3, dog begræset til 500 linier uden licens.

Hilsen Torben Sørensen

Med den størrelse maskine er der nok lidt inspiration at hente for dig her: http://www.mechmate.com/

Mvh Frank

Hej

Jeg har kigget lidt rundt, og kan se at der primært bliver brugt stepmotorer til mindre cnc anlæg.
Hvordan er det med servo drev, kan de også kører med mach3 eller er det helt udelukket?
De er vel mere præcise men også noget mere bekostelige. Er der noget der har erfaring med brug af servodrev fremfor stepmotorer?

 Med venlig hilsen

Carsten M. Jensen

Annonce
Ja nu er den gal igen..... alle det spørgsmål

Jeg har fundet en del CNC router kits med 4 akser. Jeg har styr på de 3 akser, men hvad bruger man den 4. akse til???
Og kan MACH3 styre 4 akser?


 Med venlig hilsen

Carsten M. Jensen

Prøv at kig forbi mach3 hjemmesiden, der står der i første linje under General Features at den kan styre 6 akser

Hvis du ikke har været inde på http://www.cnczone.com/forums endnu så er der alle de svar du kan ønske dig.
Det tager noget tid at pløje sig igennem, men jeg tror ikke du kan stille et spørgsmål der ikke kan findes et svar på derinde
God fornøjelse


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Den fjerde akse kan evt. bruges til et stepperstyret rundbord.

Hilsen Torben
Er der nogen, der kan komme med et kvalificeret gæt på hvad en fræser i den størrelse vil koste inden den begynder at producere emner?
hvad koster en rød bil ?
Kommer da helt an på hvad vi snakker om, hvad du selv kan lave og hvad den ellers skal bygges af og kunne lave når den er klar?
Der er mange parametre der har indflydelse på prisen. Ellers kan man da købe en der er køreklar lige ud af kassen, dem kan du finde priser på ved at bruge Google lidt.

PS.
Det er ikke længden og bredden af maskinen der bestemmer prisen alene, det er alle de stumper man putter ind imellem.... :o)

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis