Afspille videoklip fra CANON Ixus??

Min svigerfar har en Finlux DVD afspiller (vist også HD recorder) DVD RH2-FN210 og et fotoapparat Canon Ixus 75 mener jeg.

Problemet er at han optager hovedsageligt kun videoklip med kamera og vil gerne kunne afspille det på DVD. Canon optaget vidt i et format "mjpg" med et eller andet codec (??).. Formatet kan IKKE afspilles på hans DVD afspiller og faktisk har jeg oplevet samme problem med flere medieafspillere - herunder windows Media Player...

Nå, men er der nogen der har en god idé til hvilket format jeg skal konvertere til og evt. link til freeware?

Det kræver jo sin mand at være en god svigersøn

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Freeware kan du glemme hvis ikke du er ekspert, den tur har jeg været igennem. Utrolig svingende softwarekvalitet, en samling af en hel masse små delprogrammer som man skal holde styr på etc.
Din MJPEG skal laves om til en MPEG-2, det er det format som alle DVD spillere forstår. Den MPEG-2 skal derefter pakkes ind i en .VOB fil.

Du skal bruge et såkaldt "DVD Authoring" program.

På forskellige fora har jeg hørt godt om Womble Easy DVD, men et check viser at det ikke tager imod MJPEG. Pinnacle Studio heller ikke, så noget tyder på at du skal have to programmer, Først en MJPEG -> MPEG transcoder og dertil et af de to programmer jeg har nævnt.

MvH,

Bent.

 Det behøver for så vidt ikke at være "DVD format"... Når man lægger in DVD (eller CD?) skive i den med billeder kan man få vist billederne i en biblioteksstruktur ligesom i windows. Man kan tillige aktivere slideshow funktion mm.

 

Det er egentlig her jeg tror det ville være bedst for ham vise videoklip'ne fra ferieture mm. Materialet er jo ikke redigeret til en film, og det ville jo nok også blive lidt for besværligt/tungt at fremvise hvis det er en lang film (DVD)...

 

Jeg tror afspilleren kan afspille Divx udfra at det kan en ny Finlux DVD afspiller:

  • Afspiller flg. formater: DVD-Video, Video-CD, SVCD, DivX
  • Afspiller flg. billedformater: (Still-billede): JPEG Picture CD
  • Afspiller flg. lydformater: Audio-CD, MP3, CD-R, CD-RW
  •  

    Er ikke sikker på jeg har forstået dig korrekt Bent, men blot et forsøg på at præcisere mine ønsker...

    Havde manden blot anvendt still-billeder var der intet problem. Men han synes nu engang videoklip er bedre, så han bruger stort set ikke andet. Han er til gengæld god til at kommentere imens så jeg må erkende at det giver lidt mere liv i "fremvisningerne" selvom det kan blive lidt langtrukken...


     

    I følge dine specifikationer skal dine MJPEG filer omkodes til enten MPEG-2 eller evt. MPEG-4/H.264.
    That's it. Du kommer ikke uden om en softwarepakke der kan gøre det for dig. Og som sagt er de freeware programmer jeg har set rærlige.
    Dem jeg har nævnt har så yderligere muligheden for at klippe/klistre, lave DVD-menu med kapitler etc., brænde DVD i rigtigt DVD-format osv.

    MvH,

    Bent.
    For så lige at forstå lidt mere af det...

    MJPEG formatet som Canon Ixus anvender er et eller andet wannabe videoformat eller?

    MPEG-2 er et reelt videoformat (?), men hvilket af de nævnte formater for Finlux afspilleren hører det så ind under?

    Tak for hjælpen Bent - sparsom jyde som jeg er tror jeg at jeg i første omgang forsøger mig med noget freeware... Så må vi se om det er løsningen...

     

    Annonce
    MJPEG er et fortrinligt format som er almindeligt til videokameraer.
    Der er bare to problemer:
    1: MJPEG filer er enorme. 90 min. spilletid fylder vel omkring 75 GB (!). MPEG-2 fylder 4,7 GB for samme spilletid.
    2: Din afspiller forstår ikke MJPEG.

    For lige at forklare:
    DVD-Video = MPEG-2
    DivX = MPEG-4/H.264
    Video-CD og SVCD skal du ikke vælge, det er dårligere kvalitet.

    MvH,

    Bent.
    Kiggede lige på dine specifikationer igen.
    At spilleren kan vise JPEG billeder i en filstruktur betyder ikke at den kan gøre det samme med video.
    Jeg er stærkt overbevist om at du skal have et rigtigt "DVD Authoring" program.

    Bent.
     Følg tråden
    Vil du være med? Log ind for at svare.

    Relaterede emner

    Tilmeld dig og få fordele



    Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

    Favoritmarkér spændende indlæg

    Færre reklamer, når du er logget ind
    ...og meget mere



    Tilmeld dig gratis