Fundament: Beton/Lecablokke

Hej
Jeg skal snart i gang med at støbe fundamentrenderne til vores nye hus. Når renderne er støbt og betonen er hærdet, vil jeg placere det første skift Lecablokke. Jeg kan ikke overskue at gøre det i forbindelse med selve støbningen. Jeg går ud fra, at jeg skal benytte beton eller en bestemt type mørtel mellem betonstøbningen og 1. skift Leca. Støbningen i betonrenderne er jo ikke 100% præcis, så jeg formoder, at det vil være ok, med flere cm. beton/mørtel mellem betonrenderne og 1. skift, hvor det altså er nødvendigt. Er det korrekt forstået og er det beton eller mørtel jeg skal anvende til 1. skift ?

Jeg hører gerne om erfaringer og gode råd til arbejdet.

På forhånd tak !

Selvbyggeren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fornuftigt at sætte blokkene efterfølgene.
Du skal have snore på galgerne så der er styr på både højde og retning.
Det er rigtigt at udstøbning i jordrende ikke er så præcis, men hvis du enten har laser, nivelerinstrument eller pinde med højdemærker i renden så rammer du nogenlunde.
Bliver det forlavt skal der lægges lidt mere mørtes.
Bliver det for højt skærer du lidt af blokken med din nyindløbte? vinkelsliber.
Blokkene skal nok sættes i cementmørtel, men det burde fremgå af Leca's hjemmeside.( Hvis man kan hitte rundt i den)

http://www.weber.dk/lecareg-produkter.html
Hvis du har alt forberedt med mulighed for hurtigt at rode lidt mere beton sammen, lavet af støbegrus, cement og vand, blokkene klar ved støbningen, snor og vatterpass, evt. en hjælper eller 2, så er det utrolig lækkert at få sat første skift vådt i vådt.
Støb ud i renderne et par centimeter for lavt og mur op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Mange tak for de to svar. Kan I oplyse, hvor mange mm. lejefugerne/studsfugerne mellem blokkene skal være, når der benyttes mørtel til opmuring ?

Jeg kan se, at nogen skriver ca. 10 mm.

Selvbyggeren

Lejefugerne bliver i dette tilfælde = den støbte grund!
Du skal kun spekulere i cementmørtel/beton og kun så lidt som muligt i studsfuger, idet fugerne aldeles ikke giver nogen isolation og kapilarbrydning.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis