Skifte leje på Trailer - hvordan

Hej jeg har overtaget en trailer, som skal have skiftet det ene leje før den er brugbar - pt. kan man rokke hjulet ca. 4 cm - hvilket den nok ikke kan gå igennem et syn med

Jeg søger derfor information om hvordan man skifter det - jeg er klar over jeg skal have fat på en aftrækker - hvis nogen har et link til en god model vil det være mægtig fint - umidelbart er jeg ikke bange for at bruge nogle penge på godt værktøj, når blot prisen ca. modsvare hvad jeg skulle have betalt til et værksted for samme rep.

Mit først eproblem er hvordan jeg kommer ind til lejet så jeg kan trække det af...vedlægger et billede af hjulet.

I midten af hjulet sider en stang - anslået 4-5 cm tyk - for enden af denne er en "hætte" som for mig at se blot er klemt eller skubbet ind over akslen - skal jeg trække denne hætte af - eller er den skruet via gevind... ? jeg forsøgte ganske let at vrikke med en skruetrækker - ikke noget med vold eller andet - men den ser ikke ud til at give sig ret meget - lad mig høre jeres bud på hvordan hætten bedst tages af - varme pistol ?, WD40 ?, en speciel teknik...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hætten skal formentlig bare "daskes" af.
Under den sidder der en stor møtrik. Den skal af.
Lejet skal ikke bruges mere så det kan man formentlig banke ud med en stor skruetrækker og en mukkert. Pas på ikke at ødelægge væggen.
Og så er det bare at montere i omvendt rækkefølge.

Det var min fremgangsmåde på en gammel Nissan Micra. Mon ikke det går på en trailer også?

Efter at have skrevet ovennævnte, stødte jeg lige på denne beskrivelse:

Af med hjulet.
Bank fedtkapsel af med en skruetrækker langs kanten på fedtkapselen sådan
lidt bagfra, slå ikke på den buede del af kapslen da den så bare bliver
bulet.
Afmonter spliten og drej møtrikken af.
Nu kan du trække hele navet af med lejerne siddende i navet.
Læg navet vandret og bank hver leje ud ved at slå med en skruetrækker eller
lign. igennem navet, små slag jævnt rundt så du ikke beskadiger navet.
Når de nye lejer skal i, lægger du igen navet vandret og her skal du passe
på ikke at slå for hårdt direkte på lejet.
VIGTIGT: Læg f.eks. en jernring eller hård træklods direkte oven på lejet, så du får et jævnt tryk på lejet når det bankes i.
Og så monteres igen med fedt og nye spitter.
VIGTIGT: Stram ikke møtrikken mere end at hjulet løber let uden slør!

God fornøjelse....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak for svaret - det er denne "amerikanske" fremgangsmåde som jeg også selv ville forsøge hvis ikke der kommer nogle andre bud på hvordan man mere skånsomt kan få det hele af - der må da være nogle fif som gør at det hele bare "glider" af mens jeg piller næse - ja her tænker jeg ikke på det fif med at køre ned til det lokale autoværksted :lol:
Har redigeret mit svar ovenfor, efter du skrev ovenstående indlæg....

4 cm slør lyder i øvrigt lidt vildt... måske er navet også ødelagt?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hey, det var jo lige det jeg var på jagt efter - havde også forsøgt at google for nogle dage siden uden synderligt held - tak for vejledningen.
Er også lidt spændt på at se hvordan navet ser ud - hjulet flakser helt løst - anyway den skal bare kunne gå gennem syn - jeg regner med at skulle bruge den 3-5 gange om året til lidt have affald.


tilbage er blot at sige - på med vanten
På nyere trailere/CV osv har jeg set, at man bruger lukkede lejer og derfor er man fri for at svine med fedt. Ellers er fremgangsmåden som JBR beskriver.
Skil skidtet ad, og tag den derfra, evt. med billeder her, så vi kan klåge i sagen, hvis det driller.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Har skiftet lejer på en trailer for en del år siden og det var ikke den store udfordring..
Jeg har også skiftet, det var den gamle type, med to alm. kuglelejer, og en pakdåse, det er ret nemt.
På de lidt nyere trailere, ja nye og nye, det har nok snart været i 25 år
Det er der kun et bredt leje, samt pakdåse, dem har jeg ingen erfaring med.
De har dog den ulempe, at de er en del dyre end alm. kuglelejer.

mvh jens
hej jeg har nu skilt den ad.
Det var ikke så svært - varmede lidt på den med en gasbrænder og det hele kunne tages af med en havehandske...
Inde under fedthætten var ganske rigtigt en møtrik som var låst med en rustfri ståltråd.
Selve lejet er 2 koniske lejer - et stort bag til og et mindre fortil - det store bagved er helt smadret - her sider "leje foringen" (hvis det hedder det) nu på h.h.h narv og hjulflange og jeg har en håndfuld cylindriske kugler i løs vægt - skal nok bruge en aftrækker for at få dem helt af - det foreste ser ok ud.
Jeg kan ikke helt vurdere narvets tilstand før det hele er af.

Jeg har set på nettet at sådan et sæt til 1 hjul nemt koster 600 kr - 2 stk af disse bliver så 1200 kr - overvejer om det er bedre at købe en hel aksel - så er navet, gummiophæng og flanger, muffer og det hele også blevet skiftet - koster 1799
Lægger lige et billede op af narvet - inderste leje skål/foring sider stadig på narvet og jeg har sat yderste leje på plads
Du skal også lige slå lernes yderinge af. De sidder inde i selve navet, og kan slås ud med en eller anden dorn eller mejsel.

Den kvæstede lejebane, der sidder tilbage på akslen, kan du med forsigtighed skære over med en vinkelsliber, uden at beskadige selve akslen.

På siden af lejerne står der et nummer. Prøv at finde dem og søg på nettet. Så finder du dem til måske 100 kr. pr. side. Der er også en pakdåse, som du skal have ny af, men det har ham der sælger lejerne også. Det er standardvarer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis