Rygerhjem, hjælp..

Hej Folkens og tak for et godt forum..

Jeg har købt et rygerhjem og skal have lugten væk. Vi river alt tapet af og maler med spærregrunder, men behøver man male vægge med spærregrunder, eller sidder lugten kun i tapet, loft og gulv? Hvordan får man bedst lugten væk?
Endnu et spørgsmål, kan man male lofter med vægmaling?

Mvh
Nis Jensen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelig udgangspunkt vi gør for boliger hvor der har været røget ekstremt meget, er egentlig bare at koge alt tapeten af (hvis det er ødelagt e.lign) og sætte noget nyt op og male 1-2 gange. Så plejer der ikke at være nogen gener efterfølgende. Man kan også sagtens give tapet der er stærkt smudset til af nikotin noget spærregrunder, uden at lugten kommer igennem. Intet problem der. Men loftet kan du nok ikke hive "tapet" af, så det skal du nok lige give en gang spærregrunder først. Og derefter 1-2 gange alm maling. Og ja "vægmaling" kan du sagtens give på lofter. Det er det samme Dog vær opmærksom på, at høje glanse 10-20-25 osv) ikke ser godt ud på lofter. Det skal helst være en mat...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Jacob,

Så hvis jeg vælger at tage alt tapet ned og vaske væggen ned med grunrens, så mener du ikke at jeg behøver spærre på vægge? Lofterne får selvfølgelig en gang spærre og gulvene bliver også slebet.
Skal du havde noget på væggende igen? Filt? Rutex?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
ja vi skal have filt på væggene.

Jeg vil faktisk gerne høre dig hvad dine erfaringer er med glasfilt vs. fiberfilt.
Altså, jeg ville ikke begynde at vaske vægge ned med grundrens eller male med spærre.
Du skal jo formentlig havde dem sandspartlet og microgrundet når der skal filt på.
Dvs så har du allerede et godt lag af div. ting der holder lidt på det. Når du så har sat filten op og grundet filten med noget fylder, vil du kunne se om det trækker gult igennem. Så kan du tage stilling til om de skal "spærres" (hvilket jeg dog tvivler på).

Vask karmene grundigt af. Slib dem. og hvis de er gule, så en spærrende træværksgrunder.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
okay, det er modtaget

Lige en sidste ting.

Hvad er din erfaring med fiberfilt vs. glasfilt
Tag noget almindelig eddike i en forstøver, og spray så hele hytten så der er helt tåget, så er lugten væk.

Eddikevand er også godt til at vaske de overflader ren træ, efter grundrens for det trækker nærmst nikotinen ud af porrende, men der skal dog stadig nok en spærre grunder på.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja så er gøglugten afløst af eddikelugten.
Men det er vældig godt konserveret. Huset :o)
Eddikelugten fortager sig igen. Suppler evt. med store overskårne løg.
Der er også noget der hedder R 10, som kan friske op på sagerne.
Men først og fremmest skal der renses meget grundigt af.

Da vi overtog hytten her, havde der boet nogle mennekser her i 60 år, uden at gøre rent og samtidig havde manden været kæderyger i cerutter. (Han kom på hospitalet og blev vasket - så døde han!) Endvidere havde de haft smågrisser på loftet over soveværelset i stuehuset (hvilket efter sigende medførte en ægteskabelig krise!), samt duer i løs vægt inde over loftsværelset.
Der var en del forskellige duftstoffer, der skulle nedtones eller helt fjernes.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også