Rygerhjem, hjælp..

Hej Folkens og tak for et godt forum..

Jeg har købt et rygerhjem og skal have lugten væk. Vi river alt tapet af og maler med spærregrunder, men behøver man male vægge med spærregrunder, eller sidder lugten kun i tapet, loft og gulv? Hvordan får man bedst lugten væk?
Endnu et spørgsmål, kan man male lofter med vægmaling?

Mvh
Nis Jensen
Hej Folkens og tak for et godt forum.. Jeg har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ktm,

jeg ville da gerne lige høre alt hvad i gjorde for at få lugten væk?

Her har der boet en gammel man i 40 år og han har helt sikkert aldrig malet eller luftet ud. alt er gult

Nis
Har selv været igennem det samme - dement gammel mand der on/off havde røget intensivt og boet alene i en årrække. Han havde glemt alle mulige mærkelige ting rundt omkringi huset - eg. bær til syltetøj stod i åbne glas det der var saunaen, fandt det der engang var en røget bacon i hans soveværelse, han havde haft en vandforbrug på 9m2 året inden han døde så en del vandlåse var udtørret... - der var stor variation fra rum til rum i hvilke dufte der overfaldt ens lugtesans.

Almindelig eddike er jeres ven! Start med at fjerne alt hvad i kan tænke der skal væk (tapet og tæpper er de vær og vaske resten ned og så gør som som FWM skriver og sprøjt væggene med eddike, lidt lettere hvis man har tiden og ikke er flyttet ind er det at lukke alle døre (også indvendige), vinduer og aftræk og placere en dyb tallerken med eddike er hvert rum mindre rum og to i de større og lade det stå sådan i nogen dage - dampene trænger ved de skiftende dag/nat temperaturer ind i alle emner hvor det er muligt og neutraliserer stanken.

Herefter udluftes huset grundigt for alle dampene (alt skal åbnes i mindst et par døgn) - der vaskes igen og efter udtørring går man igang med at male.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af nisjensen på 06 aug 2010 08:55
Hej Ktm,

jeg ville da gerne lige høre alt hvad i gjorde for at få lugten væk?

Her har der boet en gammel man i 40 år og han har helt sikkert aldrig malet eller luftet ud. alt er gult

Nis


Vi totalrenoverede hele hytten, inkl. der blev monteret nye indervægge.  Alle gulve brækket op. Alle lofter inkl. gristestier blev raget ned og nye lofter sat op, dog ikke bjælkelaget.
Først da den gamle maling på bjælkelaget var brændt af og de var omlakerede, blev vi lugten kvit. Når jeg rodede med de få tilbageblevne skillevægge, var duften der straks igen. Dvs væggene er totalt impræneret med den sure tobaksstank, men når de kapsles ind i ny puds og maling oven på, mærker selv jeg ikke mere til stanken, og jeg må medgive at jeg er helt vildt sensibel mht røg.
Det er nok ikke en fremgangsmåde, der lige egner sig i flertallet af div. boliger

Med venlig hilsen
ktm

 

en anden løsning kunne være at hive fat i nærmeste bil-klargøringsfirma. Dem jeg bruger har en ozon-maskine til parcelhuse men mindre kan også gøre det. Ozonen angriber og ødelægger bakterier og volatile kemikalier (begge dele er primært årsagen til lugt).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også