Behandling af træstammer??

Hej

Jeg er igang med at lave et legeområde til ungerne, og har rejst et par træstammer i bøg som de kan klatre i.
Men hvordan får man dem til at holde længst?
Skal barken af?
Skal de have alm. træbeskyttelse eller findes der noget specielt til formålet? har set de professionelle er helt blanke i overfladen.

Håber der er nogle der kan hjælpe..

Hyg
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror egentlig bare at du skal lade dem være som de er, med mindre du regner med at ungerne skal kravle i dem når de bliver voksne også

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvis de skal stå helt fine og blanke, så skal du nok afbarke og lakere (igen og igen)!
Ellers er jeg enig med JBR. De skal nok holde helt ind i dine børns voksenalder, specielt hvis du afbarker dem :-)

(Forudsat at du ikke graver enderne ned!)
Legeredskaber af Bøg - pas på holdbarheden.'

Hvis du laver legeredskaber af bøg, så husk at bøgetræ kan være råddent i jordoverfladen UDEN at du lige kan se det.

Det kan se fint ud - og så knækker en lår-tyk stamme over som om det er lavet af knækbrød.

Altså - en tyk stamme på jorden til at kravle på er måske OK.

MEN  - et klatrestillads, eller legestillads eller andet der er gravet ned + skal kunne holde til noget - det du´r ikke.
Bøgetræ holder ikke mere end ganske få år - max 5 år, så kan du ikke stole på styrken.

Brug Lærk eller elm eller eg hvis styrken har betydning.

Overfladebehandlingen er stort set spild af tid - det rådner i jordoverfladen, hvor du alligevel ikke kan behandle det ordentligt.

Hilsen Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Se mit klatreprojekt på denne web: Anders klatreside / erfaringer fra Kirkeby Børnehus:

http://www.overg.dk/klatreside/11erfaringkbof.htm

Stammen var ca 5 m høj og ca 1 m tyk forneden.

Denne klatrestamme var lavet af bøg - den blev lagt ned efter 5 år, fordi den var rådnet 3/4 igennem i jordoverfladen.

Jeg kunne hakke træet ud i store bidder med en spade - Det er livsfarligt.

Pas På - overfladebehandling hjælper ikke en dyt hér.

Hilsen Anders igen igen

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også