Servopumpen larmer på Scorpioen...

Nå, men så ser det ud til at servopumpen på Scorpioen er blevet træt af livet

Den siger skurrende lyde, når der gasses op.
Uden kileremmen på lyder det ikke for godt når spændhjulet drejes rundt.
Og ja, der er hyd væske på.

Jeg er i gang med at bestille en brugt 30.000 Km pumpe hjem fra Tyskland for 6-700 Kr.
Det er vel en OK pris, når en T.Hansen udgave af en ny koster 2300 Kr.?

Er der noget problem i at fortsætte kørslen (by og landevej, småture), med denne pumpe indtil jeg får den nye hjem?
Servostyringen virker indtil videre.
Hvad sker der, hvis pumpen pludselig stopper med at virke, ud over at bilen bliver tung at styre?

ktm... har du et FORD bud på den?
Naturligvis vil jeg også gerne høre fra alle I andre derude, der kan kommentere på denne tråd.

På forhånd tak.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke skidesmart at køre med en servopumpe, der er under nedbrud, idet den spyr metalspåner ud i tandstangen, som så efterfølgende bliver utæt.
Det er ikke en munter og misundelsværdig opgave at ompakke en servotandstang. Faktisk er det en rigtig skidt lorteleg
Er olien allerede sort?
Kunne du ikke tage tandstangen med fra tysken, nu du er igang, hvis du tør stole på ham og den er tæt og med fin rød olie?

Med venlig hilsen
ktm

Olien ser noget sort ud....
Hvad betyder det?

Troede jeg bare kunne skifte pumpen, hælde olie i og vupti?

Men det er måske ikke så ligetil?

Med venlig hilsen

Jan

Sort olie = brændt olie
Brændt olie får man når noget er gået grueligt galt i pumpen, f.eks. at lejer/pumperotorer har revet.
Jeg vil gætte på, at pumpen er en del utæt og har været kørt tør nogle gange.
Få tandstangen med fra ham tysken og skift begge dele samtidig og skyl slangerne overordentlig grundigt ud, hvis ikke også du får dem med.

Jeg var for 2-3 år siden i Haderslev og se på en sådan fin Scorpio Ghia, med alt hvad der kunne bimle og bamle, men den faldt på lige nøjagtigt det samme problem, som sælgeren behændigt havde "overset", og da han ikke ville give sig i sin ret høje pris, fik han lov til at beholde sin bil, og jeg havde endnu en gang spildt en længere rejse.

Med venlig hilsen
ktm

Det lyder grimt...

Ringede lige til min "ham-der-tager-over-mekaniker" når jeg ikke gider selv, eller ikke kan!!!

Han sagde, at jeg nok ikke behøver at skifte tandstangen. Han fortalte, at han havde skiftet mange servopumper, med de symptomer som min har, uden at det var nødvendigt at skifte tandstangen. 

Han skal iøvrigt kun have 1 time for at udføre jobbet, så bukkene og opkørselsramperne får lov at blive i mit lille værksted denne gang

Fy-fy skamme... det er der jo ikke meget LDS i

Tak for hjælpen ktm... det er godt at få gode råd og vejledning.
Hvis jeg selv var gået i gang, havde jeg valgt at følge dit råd med tandstangen, for at være på den sikre side.

Med venlig hilsen

Jan

Nu sker der jo ikke så meget ved at have tandstangen i reserve, hvis den er til at få til en rimelig pris?
Står du en dag og mangler den akut, bliver det næppe meget billigere, hvis man i hast skal finde en.
Det er også lettere at ordinere den rette løsning, når man ikke sel skal have nakken ned i perlestenene!!

Med venlig hilsen
ktm

Det er rigtigt.
Nu venter jeg lige, til jeg har et fast tilbud fra mekanikeren.
Så ser jeg om det bliver tysker-pumpen & tandstang, eller bare en tur til mekanikeren.... faktisk en ktm løsning

ktm= kør til mekanikeren ... ha-ha...

Med venlig hilsen

Jan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere