Fræse vandret rille i bærende væg i etagebyggeri.

Hej

Er der nogen der kan forklare mig fremgangsmåden hvis jeg ønsker at rille i en bærende væg i et etagebyggeri?

Jeg bor på 1. sal, over mig er en enkelt lejlighed og så taget.
Jeg skal have lagt et  enkelt rør til ledninger i væggen.
Væggen består af mursten, og er såvidt jeg ved bærende da den er ført helt ned i kælderen.

Hvad er første skridt? At kontakte teknisk forvaltning og høre om væggen kan bære, eller kan de kun udlevere tegninger som en ingeniør så skal regne på?
Er der evt. en tommelfingerregel der eks. siger at for hver etage man bevæger sig op kan man fjerne ca. xx antal mm?

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal al det rillefræs til ? :o)
Hvis det er lampeudtag kan de jo lige så godt sidde i de IKKE bærende vægge.
Eller trækkes i de der plast ledningsskjulere, eller hva de hedder.
Eller du trækker ledningerne bag fodlisterne og fræser lodret i murværket.
Hej

Jeg skal have trukket et rør ud til køkkenet da vi skal have lavet nyt køkken, og gerne vil have mere strøm til rådighed end de 13A der er til deling i hele lejligheden udover komfurstrømmen

Jeg er klar over at der naturligvis skal en installatør til at tilslutte det, men det skulle i princippet være iorden hvis jeg selv trak rør derud.

Jeg er dog lidt i vildrede da begge vægge jeg kan benytte for at komme derud fra tavlen er bærende, hvis jeg altså ser på om de er ført helt ned i kælderen.

Jeg kan som du selv foreslår det lave en synlig installation, det er dog absolut sidste udvej jeg vil benytte, rent æstetisk er det noget pænere hvis det er gemt af vejen
Spørg din elinstallatør, de plejer at have styr på hvor der må fræses rør og kabler ind.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nemlig ja. Hidkald El-installatøren og lav en aftale om hvad du laver og hvad han laver. Og udnyt hans ekaspertise.
Jeg kan ikke tro det er noget problem og fræse en ledning ind, rillen der fræses er jo bare ca 10-12 mm dyb.
I min forrige lejlighed, lagde jeg alle vandrørne ind i væggen, da jeg lavede badeværelse.
Der aftalte jeg med VVS'eren hvad der skulle fræses hvor og hvordan, og så klarede jeg selv alt arbejdet, og han skulle blot tilslutte det hele, så det blev billigst muligt for mig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis