Købe hus med autoværksted, - benzinspild?

Hej Kloge hoveder.

Vi går og kigger på hus.

Hvordan ville I forholde jer til et hus med garage hvor der er en semi-prof autolift og i øvrigt flot værksted/lokale?

På den ene side er det jo gør-det-dejligt, men på den anden side ville jeg være nervøs for at der var lavet biler på grunden i mange år og deraf følgende risiko for at der var olie/benzin i undergrunden.

Jeg går ud fra at man kan måle om der er benzin/olie-dampe i jorden hvis man løfter et par fliser uden for garagen?

Andre relevante input modtages gerne.

Mvh TroelsM
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det handler om forsikring.
Hvis der udarbejdes tilstandsrapport og tegnes ejerskifteforsikring vil forsikringsselskabet hænge på problemet. (Bortset fra selvrisikoen). Fordi problemet er skjult og ikke vil være belyst i tilstandsrapporten.
Endelig er der den almindelige bygningsforsikring, såfremt det forsikringsselskab ikke tager forbehold.

Men du skal nok se efter hos kommunen om grunden allerrede er registreret som forurenet.

Ovenstående er i nogen grad mere et bud end eksagt viden.
Hej.

Tak for svaret.

Jeg har svært ved at se det som et forsikrings-spørgsmål alene. Hvis grunden er forurenet så står vi i værste fald med et hus vi ikke kan bo i med små børn og et hus der ikke kan sælges.

Jeg stoler bare slet ikke nok på at et forsikrings-selskab ville kunne hjælpe. worstcase er jo at værkstedet skal fjernes, jorden graves væk, nyt værksted opføres......

Derfor ville jeg gerne kunne måle på forhånd om grunden er forurenet.

Jeg hører gerne om erfaringer med den her slags

Kommunen er selvf et godt sted at starte.

Mvh Troels
Hej

Mine forældre havde en gammel ejendom i byen hvor der havde været
forskellige former for forretninger bla en sølvsmed.
Da min mor skulle sælge huset kom det pludeslig fra komunen at der var
en forurenings sag på ejendommen og det betød at hun skulle bestemme sig for
om hun selv villle betale for at få det undersøgt eller sælge billiger (½ million)
hun valgte det sidste.
Det jeg vil sige er at hvis der har været værksted i en årrække så kan du være
rimelig sikker på at grunden er mere eller mindre forurenet.
Hvis det bekymre dig meget skal du gå langt uden om ejendomme hvor der
har været værksteder eller andet i den stil.

Hilsen Jan
Hvis du vil se om den grund er forurenet kan du gå ind på www.mingrund.dk Her kan du se om kommunen har registret grunden som forurenet. På siden er der kun oplysninger om grunde hvor det er konstateret, eller har en formodning.
Update:

Der har tidligere været registreret en brugtvogns-forhandler på adressen.

Findes der et register/arkiv hvor man kan se hvor længe der har været firma på en adresse?

Jeg har snakket med kommunen der har rådet til at jeg får et rådgivende ingeniør-firma til at undersøge grunden. Prisen skulle ligge på mellem 5 og 25KKr alt efter hvad der skal underøges.

Jeg hører stadigt gerne om erfaringer med den slags.

Mvh Troels
Annonce
Tog selv prøver af min byggegrund og afleverede dem hos VBM laoratoriet, mener det kostede 800kr pr prøve.
Pga den nye miljø regel, for fjernelse af mere jord end 1 m3 fra matriklen, herligt når man skal fjerne 300m3 for at lave en sandpude!
Lavede en skitse hvor prøverne var taget.
Frederikshavn kommune, godkendte denne procedure.
Fik tilsendt prøveglas og vejledning fra laboratoriet.
Mon ikke man kan bruge samme metode.

mvh johnia

@johnia , skulle de samme for at køre jord væk fra drænprojekt, de få penge er godt givet ud i forhold til efterfølgerne i dit tilfælde. Disse jordlabs ligger nogle steder i danmark. Jeg gav dog 1600 kr. for 5 år siden. De fandt bare ikke andet end normalt bly pga. den vej vi bor op til.

MVH



Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Har arbejdet hosen miljrådgiver og landet ligger som følger:

Du kan IKKE bruge oplysningerne på mingrund.dk til en skid i denne forbindelse da du kan risikere en kortlægning om 5 år. Dette skyldes at Regionen pga pengemangel tager de formodentlig værste grunde først.

Du kan ikke lugte om der er forurening. Olie i jord har et kvalitetskrav på omkring 100 mg/kg tørstof, hvilket er meget lidt. Kan du lugte olie er den i hvert fald helt gal.

En rådgiver tager omkring 2500 i startgebyr plus 1500 per prøve (luft, jord eller vand). Tror i hvert fald ikke du får en fyldestgørende rapport for under 15K.

Jeg ville til hver en tid gå LANGT uden om sådan en grund - især fordi mekanikere af den gamle skole GENERELT ikke er så mijøorienterede... og bare en halv liter motorolie er altså nok til at forurene et helt indvindingsopland til en drikkevandsboring - og SÅ bliver det dyrt... problemet er så at det tager olien en del år at nå derned.

Men ring og hør kommunen ad... og hvis de lover noget så få det for guds skyld på skrift, MED underskrift dat mv....
Hej,

I kraft at mit daglige arbejde, støder jeg ind imellem på sådanne sager.
Ovenstående har helt ret. Selv et lille oliespild på få liter kan blive endog MEGET dyr.

Dit problem er bevisførelsen. Din ejerskifteforsikring gælder kun er kort årrække og skulle en evt. forurening senere blive påvist, så er det dig, der skal bevise din uskyld - eller punge ud!

Jeg ved om en olieforurening med 5-6 liter fyringsolie, som ved en fejl blev spildt på jorden ved levering hos en privatkunde.
Det kostede 300.000 at rense op......

Hvis du kaster dig ud i et få grunden undersøgt, så tror jeg desværre ikke at det fritager dig for ansvar - måske tværtimod?

Gå LANGT udenom den slags ejendomme. At der har været en brugtvognsforhandler også, gør ikke sagen bedre. Hvem ved om der er ophugget biler også? I så fald er tungmetaller en bekymring!

Hej.

Mange tak de gode svar.

Jeg ved nu at der har været registreret landbrug på ejendommen i 85 og brugtvogns-forhandler fra 94 til 2003.

Mvh TroelsM
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis