Hej
Jeg har pt elvarme samt brændeovn. Huset er 2-plans, 183 m2 og bygget i 1974. 100 mm isolering i vægge og skråvægge, 150mm på loft, 100 mm i gulv. Vinduerne skiftes til energiglas. Forbrug 2009: 19000 kWh. Sommerforbrug: 1.2 kW, vinterforbrug op til 5 kW (+ brænde).
Jeg vil over på en billigere opvarmning end el og har derfor besluttet mig for at lave vandbåren gulvvarme. Det kommer til at ske i flere etaper, så vi kan bo i resten af huset i mens. Jeg forventer at støbe de første 26 m2 gulv i køkken/spisestue i løbet af en måneds tid, så jeg er i gang. Der kommer 300mm styropor under de nye betondæk.
Jeg ønsker at lave en varmeinstallation, som vil kunne tilsluttes varmepumpe, solvarme, brændefyr eller hvad jeg nu ellers finder på.
Jeg kunne forestille mig, at et godt udgangspunkt kunne være en akkumuleringstank osv. fra et solvarmeanlæg, de har jo el-patron samt oftest også mulighed for tilslutning af f.eks. pillefyr. Til at starte med vil jeg bare bruge el-patronen til de 26 m2 nyt gulv, det kan jo ikke være dyrere end nu...
Jeg er åben for input og ideer, men jeg kan ikke vente ret meget længere med at beslutte mig, det bliver jo snart vinter...