Dampspærre ved isoloreing over loftkonstruktion. Hjælp.

Hej Alle

Jeg skal have isoleret mit loft og er meget i tvivl om dampspærren.

I mit hus har jeg nogen steder pudsede lofter og andre steder gipslofter med pudset loft over som har revner og huller.

Jeg har tænkt mig at smide 400 mm isolering op på loftet. I dag er der ca 50-100 mm uden dampspærre

Her er et tværsnit af mit loft og jeg er i tvivl om hvilken en af disse metoder jeg skal bruge:

Alle værelser er nyrenoverede så det er ikke muligt at lave noget nede fra.

Min tømrer siger at det ikke er nødvendigt med dampspærre på grund af pudsede lofter, men er måske ikke helt enig da jeg ved pudsen ikke er komplet over gipslofterne.

Håber nogen kan hjælpe

 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge de 2 første, men den første er den der giver størst sikkerhed for en tæt dampspærre, samt den er lettest at lave

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg ville helt klart vælge løsning nummer et, idet din dampspærre (DS) forbliver en stor ubrudt flade.

På løsning nummer 2 skal den klæbes fast til alle spær hvilket øger risikoen for fejl og derved utæt DS = ikke godt..

Med hensyn til dine pudsede lofter mener jeg man siger de udgør det for DS. Problemet er bare at de steder hvor der er lofts udtag, revner osv. der kommer dampen igennem og den vil så fortsætte op i isoleringen og fortætte et stykke inden i den og derved blive til vand = sammenklappet isolering og gro bund for diverse ting

Jeg ville vælge at sætte ny DS op iflg. løsning nr. 1.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Du kan sådanset bruge alle tre.
Men den øverste og nederste ser mig noget teoretiske ud. Vil du anvende en højstyrke dampspærre du kan kravle rundt på? Eller vil du bare svæve rundt når du udlægger de øverste isoleringslag? :o)
Må jeg anbefale den gode gamle kedelige metode i midten. Ønskes der større tæthed kan du føre dampspærren op over spærfødderne. (Selv om det er rigtig svært der hvor tængerne er fastgjort til spærfoden)

Og du skal ha' ros for at lægge en ordentlig dynge isolering op nu du skal i gang. Og begynde at øve dig på en gedigen fortjeneste på den investering.
Af brand tekniske årsager må der ikke være et hulrum af den højde som der er vist i nr.3. Den vil få en skorstenseffekt, så der skal isolering i.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 03 aug 2010 12:03
Af brand tekniske årsager må der ikke være et hulrum af den højde som der er vist i nr.3. Den vil få en skorstenseffekt, så der skal isolering i.

Ja den havde jeg ikke lagt mærke til så godt set  

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Løsning nummer 1 er det simple svar.

Nummer 2 er for usikker da den er meget svær at få helt tæt og 3 kun anvendelig hvis der alligevel benyttes isolering mellem loftbeklædningen og resten af isoleringen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis