trykket eller T1

kære forum. da jeg skal bygge et nyt kolonihavehus medio oktober og henover vinteren ønsker jeg nogle gode råd, da huset i siderne vil stå åbne i perioder under vinteren.  Hvad vil være bedst at bygge det lodrette skelet med; trykket lægter eller alm T1 lægter. Begge slags vil udadtil blive beklædt med vindpap vinteren over. Til foråret vil det udadtil blive beklædt med profilbrædder, indadtil tillige med profilbrædder.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må være en fwejlopfattelse et sted :o)
T1 lægter er styrkesorterede således at de kan anvendes og er godkendt som taglægter. (Hvor der kun må anvendes T1 lægter)
Trykimprægnerede lægter kan være hvad som helst trækvalitet. Fra skrammeltræ med grøn farve til T1 lægter. Tror jeg.
Men i dit tilfælde er det uden betydning at lægterne skal stå uden afdækning vinteren oiver. Det kan selv det ringeste stykke træ klare.
Det du skal afgøre er hvordan du vil lave dit hus.
Rigtig konstrueret er der ingen særlig grund til at bruge trykimprægneret træ til skelettet. Og ej heller T1 lægter. Men det har osse lidt at gøre med hvordan dit hus skal bruges, f..eks. opvarmes.
det er mig der ikke formulerer mig ordentligt. jeg ved godt T1 er til tag men dim på 38x73 passer mig godt ift færdig vægtykkelse, men kan dog ikke finde den trykket, derfor alm trykket lægter. Men jeg kan forstå på dig at træ uden imprægnering godt kan stå i samme luftfugtighed som udenfor med vindpap på den ene side vinteren over, så valget falder nok på T1, da regler vil fylde for meget og alm lægte dim virker for klejnt som vægkonstruktion
Bundremmen kunne med fordel laves i trykimpreneret træ, det er jo ofte den som rådner.
Det andet ville jeg bare bruge alm træ, det er en fordel hvis du selv kan udvælge dine lægter, ofte er de ret så skæve.
Ellers spørg i tømmerhandlen, måske har de andre bud, det kunne eks. være noget 50 x 75 mm tømmer.

Hvorfor ikke få det beklædt, såsnart det er under tag?

mvh jens
det er også planen, men huset kan kun nedtages i sektioner, så hver sektion skal løftes med soldater, siden tages ud, der støbes nyt fundament, sættes ny side  ind, det gamle tag sættes ned og når alle sider er skiftet en af gangen rives det gamle tag ned og ny spærkonstruktion og diverse bygges op. Langsommeligt, men detsværre påkrævet ift kommunale bestemmelser. Så derfor vil siderne kun udadtil blive beklædt med vindpap, indtil hele konstruktionen er færdig
hvis det bare minder om at være bærende skal dimensionen være noget større end en lægte, en 45*95 som minimum. Med mindre jeg har forstået opgaven forkert.

http://www.lyrk.dk
Annonce
det oprindelige fra 1940er bygget i 1.5x3 tomme lægter både rem, spær og lodret. så for ikke at miste plads indvendigt havde jeg tænkt mig at bygge op i samme mål, hvor T1 kommer nærmest. Men bliver det skidt ?
jeg ville uden tvivl bruge 45*95 eller større, lidt afhængig af konstruktionen, for mig virker det andet for klejnt, og skal du have et vindue i kan det også blive et problem da en vindueskarm typisk er 110 mm, og det skulle gerne lidt ind bag ved beklædningen også...

http://www.lyrk.dk
Jeg skal lige minde om kolonihavehuse stort set er fritaget for bygningsreglementete krav. Bortset fra ildsteder og skorstene, vistnok.
Så der er frit slaw mht. materialevalget.
Jeg har et 30 år gammel redskabsrum, det er lavet af noget 38x 75 eller tæt der på, selv spærene, det holder uden problemer.

mvh jens

du kan også bruge skyggelister i stedet for reglar, men de er lidt dyrere.....

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis