Hvordan får jeg 12 volt til en inverter fra to 12 volt batterier?

Hvordan får jeg 12 volt ud af 2 x 12 volt batterier? Hvordan skal de forbindes til inveteren? Først skal det siges at jeg absolut ingen forstand har på watt, volt og ampere. Så dem der gerne vil hjælpe med et svar, skær det ud i pap på helt almindelig dansk, ikke fagspog. :-) Skal have 230 V til en Espressomaskine i bilen, Espressomaskinen bruger 2.200 til 2.700 watt for at varme op (dvs. når maskinen tændes) og når der brygges espresso. Til det har jeg en inverter på 2500/5000 watt. Den fungere fint, der er allerede testet med 1 stk. 12 volt batteri a 180 Ah. Men, er så fra leverandøren anbefalet at bruge 2 stk. 12 volt batterier (a 180 Ah per stk i alt 360 Ah). Hvordan forbinder jeg de 2 stk. 12 volt batterier korrekt til inveteren der skal have 12 volt og ikke 24 V? Mvh Martin

Martin

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter dit ekstra batteri til det andet batteri med +til + og - til -

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tænk lige på at mellem batterierne og inverteren løber omkring 200 ampere, så du skal op i 30...50-kvadrat kabel på det sted.

MvH,

Bent.

OK, har købt kabel i bilexperten til 100 kr. meteren, om det er 30 eller 50 kvadrat ved jeg ikke, men de er ret "tykke" og samme tykkelse som dem der blev leveret med i kassen til invereteren der er på 2500/5000 W.

Men tak, det er jo en vigtig detalje.

Mvh
Martin

Martin

Ja den inverter kommer hurtigt til at sluge nogle Watt - håber at batterierne bliver ladet på samtidig med at du brugger kaffe - hvis ikke kan du forvente at de ret hurtigt dør og ikke længere kan lades op - bilbatterier kan ikke tåle at blive afladet mere end ca. 20-100 g.g. - hold dem derfor så vidt muligt altid opladede (taler af erfaring da jeg har solstrøms anlæg med en inverter af samem type som din )

ren teoretisk er det bedst at forbinde inverteren til hver sit batteri - d.v.s. plus til plus på det ene batteri og minus til minus på det andet batteri - dette har noget med de store strømstyrker at gøre og den minimale modstand som kabelsko og ledninger har - korte ledninger er også et must fra batteri til Inverter - de lange træk skal du lave med 230 Volt ledningen som sagtens kan være 20 meter hvis det er ønskeligt.

pas i øvrigt på med kortslutninger - bilbatterier som kortsluttes udgør en real brandfare - dine tykke ledninger vil smelte over som sikringer på få sekunder... (har selv prøvet med en 6 mm2) - 20-30 mm2 er nok lige overdrevent, men 10 mm2 vil være godt - d.v.s. ca. 1 cm i tykkelse (kobber) men tit ser man 6 mm2 anvendt - hvorfor korte ledninger er et must (lige som de medleverede)
Annonce
Hej NielsChr

Tak for svar, de bliver ikke opladet under brug - men tanken er én gang dagligt.

Mvh
Martin

Martin

hvis muligt så tjek spændingen efter du har brygget kaffe, bare så du ved hvor meget de belastes. - hvis den går under 12 Volt vil du slide på dem, og de vil formodentlig kun holde 1 år over 12 volt og de vil kunen holde i længere tid. din inverter kobler først af ved 10.5 volt - under denne spænding vil de fleste batterier dø meget hurtigt 20-30 afladninger), de 10.5 volt sikre derfor kun mod vold på batteriet - ikke mod uhensigmæssigt brug...
Hvordan tjekker man det - hvilket udstyr skal jeg bruge, købe og hvor kan man få det?

Mvh
Martin

Martin

voltmeter - vil tro at du kan få et billigt et i Harald skrald, jem&fix eller thansen til lige over/omkring 100 kr
de 12 volt som jeg nævner er ikke noget eksakt tal, mere en tomelfinger regel som jeg selv køre efter - her holdt batterier i 4 år før de måtte kasseres (16 stk i parallel = dyrt)
OK, tak.

Mvh
Martin

Martin

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis