Færdigstøbte stolpesko i 60cm, hvorfor eksisterer de??

Jeg gik lige og undrede mig da jeg var i Bauhaus.
Bør man ikke stort set grave hvad som helst 90 cm ned? Hvad er nytten så i en 60 cm djævel, kan den bruges til noget overhovedet?

Med venlig hilsen

Lasse
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til mange konstruktioner er det uden betydning om punktfundamentet evt. hæves lidt ved frost i mere end 60 cm dybde.
Endvidere er det overordentligt sjældent at jorden fryser helt ned til 90 cm dybde.
De 90 cm er nærmest en teoretisk vedtagen dybde. Altså hvis du sætter dit fundament i 90 cm dybde har du pr. definition funderet i frostfri dybde.
Frostfri dybde for vandledninger er f.eks 110 cm. (Så vidt jeg husker)
Men kan man ikke få forstøbte stolpesko i 90 nogen steder. Det ville da give mening.
Jeg ville da nødig spare 30 cm gravearbejde og stå med en konstruktion der bliver skæv i hård frost, og det er uanset om det er tørrestativ eller garage der er gang i.
Tænkte bare jeg ville prøve noget andet end jeg plejer som er:
- Tryktræ med enderne godt våde af træbeskyttelse i 90 cm huller.
- Godt med sten i toppen af hullerne og så stampe med en jernstang.
- Tilsidst godt med jord op omkring stolpen (dog ikke så højt som træbeskyttelsen), så vandet løber væk.
- det skal nævnes at vi har meget sandet jord, så vandet suser lige igennem.

Er der nogle konstruktive kommentarer til min proces, der er temmelig hjemmestrikket?

Stolpesko bruges kun til bygninger af træ. og de kan sagtens holde til at fundamenterne bevæger sig en kende. Derimod er stolpesko direkte uegnede til tørrestativer.
Du skal bruge trykimprægneret træ der er beregnet til jordkontakt. Træbeskyttelse er beregnet og udviklet til at beskytte træ over jordoverfladen. Slet ikke til jordkontakt.
Men din stolpesætningsmetode er glimrende. Den har den fordel at stolpen indspændes i jorden, (kan stå selv) i modsætning til stolpeskofundamentmetoden.
Endeligt er der ingen grund til at forsøge at holde stolpen tør. For det første kan det ikke lade sig gøre og for det andet tager den ikke skade af vand. Hvis den er trykimprægneret till jordkontakt. Eller er af hårdttræ.
tak for kommenarer hpox. De er taget til efterretning
hpox skrev den 03-08-2010 01:10:33

Til mange konstruktioner er det uden betydning om punktfundamentet evt. hæves lidt ved frost i mere end 60 cm dybde.
Endvidere er det overordentligt sjældent at jorden fryser helt ned til 90 cm dybde.
De 90 cm er nærmest en teoretisk vedtagen dybde. Altså hvis du sætter dit fundament i 90 cm dybde har du pr. definition funderet i frostfri dybde.

hpox skrev den 03-08-2010 01:10:33

Jeg er enig i, at det ved mange konstruktioner er ligegyldigt i praksis, om fundamentet hæves eller vrides en smule i hård frost, men BR18  paragraf 342 siger "Fundering skal ske til frostsikker dybde og bæredygtig bund eller på anden måde, så der ikke opstår skader som følge af bevægelser i jordbunden. Ved udvendig frostsikring af fundamenter skal der tages særlig hensyn til løsningernes robusthed og pålidelighed, så frostsikringen bevares i hele bygningens levetid.", så for bygninger, der skal overholde BR18 er det klart lettest, at dokumentere compliance, hvis man funderer til mindst 90cm.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også